Snöoväder

Herregud vad det har snöat idag! Inte ett enda uppehåll och på eftermiddagen började det dessutom blåsa väldigt mycket. Meeeeen, härligt att rida ut när det är så mycket snö på vägarna! Dock var jag ganska iskall om ansiktet när jag kom in från mina två uteritter idag. Helena red Lindy och Hirten på morgonen innan hon åkte till sina lektioner och jag red Humlan och Leon efter lunch. 
 
Humlan fick jogga i alla tre gångarter. Nu var det några veckor sedan jag red honom och jag kände stor skillnad! Han har verkligen stärkt sig på dessa veckor, på flera plan. Helena är verkligen grymt duktig på att ta fram det bästa hos varje häst och behålla det, tycker jag! Det var väldigt roligt att rida Humlan igen, även om han var tokpigg.. Lyxproblem! 
 
Tanken var att låta Leon galoppera "av sig" på travbanan, men jag ändrade mig och skrittjobbade honom istället. Jag strävade efter en lång och låg form i en avslappnad skritt med stora kliv. Jag jobbade mycket med halter och dom olika faserna innan och efter själva halten och försökte använda så små hjälper som möjligt.
Då och då provade jag även att be honom att rygga. Först blev han lite fundersam men jag fortsatte vara tydlig och berömma när han tänkte rätt! Sista gången ryggade han 2-3 steg utan att tveka så då slutade jag direkt. Viktigt tycker jag är att man inte ryggar varje gång man gör halt utan bara lägger in det då och då för att hästen inte ska koppla ihop det med halten - då kan man få problem inne på tävlingsbanan.
Om man är osäker tycker jag också att man ska ta hjälp från någon som står på marken! Helena hjälpte mig och Leon allra första gången vi provade rygga vilket gick jättebra. Jag har tränat mycket från marken själv och han lyssnar väldigt bra när jag säger "backa" så det tror jag hjälper oss mycket i inlärningen. Det viktigaste är att man är konsekvent och har ett bestämt mål! 
 
 
Berömmer min fina Frolle! Bilden är tagen hösten 2013. 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|