Tandläkarbesök

 
Igår var jag och Leon (som ni redan läst) på Mälarkliniken för en rutinkontroll av hans mun och tänder. Hans vargtänder är tagna när han var ungefär två år och sedan jag köpte honom har han kollats en gång per år, utan några större ingrepp. Jag tycker att det är extremt viktigt att kolla hästens tänder ibland och eventuellt se över betslingen, och för att det ska göras på rätt sätt är det viktigt att ha en "tandläkare" som är bra och som jag känner mig trygg med. I Hudiksvall hade jag en tjej som jag trivdes jättebra med, hon var verkligen kunnig och otroligt noggrann! Men nu har ju vi flyttat till Knivsta så då har jag klurat lite på vem jag nu skulle ta. 
 
Jag tog hjälp av Katarina Brunstedt som jag känner sen innan genom Stall Reje. Hon är verkligen proffsig, noggrann och förklarar ALLT! Vad man än har för fråga så harhon ett svar, och om inte så är hon villig att diskutera fram ett rimligt svar tillsammans med mig (eller vem det nu kan vara). Henne kan jag rekommendera starkt! 
 
Hur som helst så blev Leon först drogad och sedan fick han komma in i båset. Katarina berömde honom för sin jättefina mun som egentligen inte hade några problem. Det var snarare några små sår i den vänstra kinden, en något slät tand där han troligtvis drar upp bettet och en något sned tand men som förmodligen kommer växa till sig då den nyligen hade kommit fram. Hon raspade lite på en vass kant men inget mer! I och med den släta tanden tyckte hon att jag skulle prova ett kortare bett och kanske variera mitt tredelade med ett rakt bett på uteritter. Leon har en väldigt liten mun så ett kortare bett är fullt möjligt! Just nu har han 11,5 så 10,5 borde funka prima. 
 
Jag måste faktiskt ge Leon en stooor guldstjärna för vårt besök på kliniken! Jag åkte helt själv med honom och var ju då tvungen att lasta ur och lasta honom själv. Det har jag aldrig gjort förut och om ni hade frågat mig för ett år sedan om jag skulle kunna lasta honom själv hade jag garanterat sagt "aldrig i livet, inte med den här hästen", haha. Men det gick verkligen hur bra som helst! Trots att vi var på en ny plats var han lugn och avspänd, traskade in på kliniken med sänkt huvud och stod sedan avslappnat i låneboxen. Snacka om imponerande?! Min bebis börjar bli vuxen.. ♥
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|