Veckoplanering

Måndag: Helena rider 
 
Tisdag: Vila
 
Onsdag: Uteritt
 
Torsdag: Vila
 
Fredag: Lektion
 
Lördag: Vila
 
Söndag: Vila
 
För att komma tillbaka till vårt schema som jag hade innan jul blir denna vecka väldigt lugn för Leon, men jag ser hellre att han får vila en dag extra än att ridas en dag extra! För som ni vet är vila väldogt nyttigt och bra för våra unghästar. Det är när kroppen får ta det lugnt som musklerna byggs upp och huvudet får chans att smälta nya erfarenheter och upplevelser. 
 
Helena red Leon igår och jag stod på marken. Det var ett tag sen hon satt upp på hans rygg nu så det var helt enkelt dags för en avstämning! Han var lite spänd från början och blir då lite kort i sitt steg, men efter att hon "skjutsat fram" honom längs med fyrkanten kom han allt mer till ett ärligt stöd och framåtbjudning där han tog i från bakbenen och fram i handen. I galopparbetet släppte han efter och blev väldigt fin i formen. Helena arbetade med att länga och korta sprången för att han ska vinkla in sina bakben och bära mer vikt på dom! Efter galoppen såg han även mycket mer avslappnad ut i traven med nosen framme och en längre hals. Helena tyckte att Leon kändes mycket starkare i kroppen och att man nu kan höja ribban lite mer samt att man kan börja längre fram redan från starten av passet. 
 
Det är verkligen toppen att Helena rider Leon ibland, stämmer av och gör så att Leon blir säkrare i sig själv. För med ju fler ryttare en häst klarar av att göra saker tillsammans med desto mer självsäker blir den! Helena vågar dessutom sätta honom lite mer på bakbenen med mer tryck än vad jag gör, men kan då se hur mycket han klarar av och sedan coacha mig dit från marken senare. Jag gillar verkligen det här upplägget och det känns verkligen som en lyx att få så mycket tränarhjälp! Det är en viktig pusselbit i vår utveckling. 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|