TIPS - LÄNGA TRAVEN

Frolle har problem med att länga traven så det är något vi jobbar med hela tiden. Jag vet att det är flera dressyrekipage som fruktar travlängningarna i programmen, men det måste ändras. Eller hur? Därför tänker jag dela med mig med en del tips som jag och min tränare, Lena Englund, klurat på och som faktiskt hjälper. 
 
Först vill jag säga att det är bra om man börjar med korta diagonaler, allt handlar om hur långt hästen orkar länga sin steg. Därför börjar man med korta bitar och ökar sedan succesivt. 
 
• Ha ett spö i din inner hand. När du rider igenom hörnet ska du verkligen göra hörnpasseringen noggrann, och i det kan du samla hästen något samtidgt som du petar med spöet på inner bakben på hästen. Då aktiverar du det benet som är det hästen skjuter på med i längningen. Sitt tillbaka och "lyft" inte hästen med tyglarna. Det kan hända att hästen drar ut sig lite i formen, men det kan behövas för att den ska kunna arbeta genom ryggen. När den blir starkare kommer den kunna gå i en korrekt form även där. 
 
• Rid på en stor volt, ca 20 meter i diameter funkar bra. Ha ett spö i din innerhand. Rid först i ett normalt tempo och se till att hästen spårar och är väl formad. Samla sedan några steg (då kan hästen vilja göra volten mindre eller ta in bakdelen och skjuta ut bogen, var petnoga med att hästen spårar eller möjligtvis att du flyttar ut bakdelen så inner bakben kommer in under magen). Läng sedan traven på volten, peta på inner bakben för att aktivera och ha mycket stöd på yttertygel samtidigt som du ställer med i riktningen. Även här ska du vara noga med att hästen spårar. Gör det några steg och samla sedan igen och tänk passage (det brukar kunna hjälpa för att få in den rätta samlingen). 
 
• Lägg ut ett x antal bommar, helst 5-7. Ha ett långt avstånd mellan bommarna, ca 5-6 "fötter". Du kan placera bommarna på en diagonal eftersom det oftast är där längningarna i ett program sker, annars kan du även ha det längs med långsidorna. Börja länga några meter innan bomserien, rid över och få den "rätta känslan". Fortsätt länga en stund efter bomserien och samla sedan upp på kortsidan. Sedan kan du länga utan bomserie på nästa diagional. Samla igen på kortsidan och upprepa över bomserien. För att få extra mycket lyft i steget kan du ha upphöjda bommar. Denna övning har hjälpt mig och Frolle mest, den är riktigt bra! 
 
 


Kommentarer
Postat av: fanny & Filippa-hästblogg

Hejsan och fin blogg! Gillar du hästar? Isåfall tycker jag att du ska ta en titt och kommentera på vår hästblogg. Du kommer inte ångra dig :)

Svar: Tack så mycket, och detsamma!
Pernilla Hägglund

2012-11-03 @ 12:01:25
URL: http://syrrornaenstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|