VECKAN SOM GÅTT

Hej på er! Ledsen att jag inte varit så aktiv den här veckan. Jag har inte mått så bra, varit otroligt trött (slutade faktiskt med att jag brast ut i gråt vid ett samtal med min mentor..) och varit så himla less på skolan. Nu ska jag försöka bita ihop och se framåt mot dom roliga dagarna som väntar. Har ganska roliga grejer inplanerade nu och snart drar tävlingarna igång, så min motivation kommer nog komma tillbaka ganska snart!  
 
I måndags kom mamma in med Frolle och Exet till kliniken för tandraspning och vaccinering. Det var väll ingen höjdare direkt, men men.. Tror faktiskt jag ska försöka få tag på Aasne ändå. 
 
På tisdagskvällen, efter ett jobbigt dressyrpass på lervik, var det dressyrträning med Frolleman. Han var superfin, lite stel men det lossnade mot slutet. Galoppen var otroligt mjuk och fin! Fortsatte på arbetet vi gjorde med ett pass hemma på banan efter skolan på onsdagen. Då var han såå härlig. Gjorde egentligen inga speciella övningar utan bara slipade på simpla saker - men det är lika nyttigt som fysiskt stärkande övningar! 
 
I torsdags åkte jag och hoppade med Exet faktiskt, ville känna lite på honom innan han ska med till Lervik om två veckor och träna för Leif Hall. Fokuset låg på takt och rytm under träningen och val av väg. Åse ville att jag skulle lägga fram skänkeln mer på Exet och kittla honom lite, för att han skulle ta för sig mer med frambenen och bli mer fri. Hon sa också att jag inte skulle bry mig om formen och släppa lite på stödet då han hängde sig lite i handen på mig för att han skulle balansera upp sig själv. Det fungerade superbra och han fick otroligt taktmässig trav. När jag travade av gick han nästan upp i lite mer framåt passage, haha. Men Exet måste ju alltid få flippa ur lite, det går ju inte att undgå. Så benen gick som jag vet inte vad ibland över sockerbitarna och han la in lite snygga ryggningar och tjut också, haha! Man kan ju lugnt säga att den här ponnyn har energi i alla fall ;) 
 
Och idag var jag ute i två timmar på Frolle i skogen och busade. Tiden bara rann iväg, men roligt hade vi i alla fall! I morgon är det träning för Lena, supertaggad på det. 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

rider du nånting utan att bry dig i vilken form dina hästar går i eller får dom aldrig "gå fritt"?

hoppas du inte tar illa upp, är bara nyfiken

Svar: Hej! Absolut gör jag det, det är en självklarhet för mig att låta hästarna ha stunder/dagar utan några som helst krav på sig, bara lattja och ha kul. Men det är oftast så att jag blandar och varierar formen mycket under passen, värmer upp lång och låg i ett lite friskare tempo, jobbar en stund i något högre form och galopperar igång och låter dom brassa på eller tvärtom, avslutar lång och låg. Jag känner ju på hästarna hur dom är just den dagen och vad man ska göra just då. Allt för att dom ska må så bra som möjligt, och det gör ju inte en häst som går på banan alla dagar i veckan med en krävande ryttare på ryggen. En häst mår bäst av variation, i allt!
Kul att du frågade, keep it that way :D
Pernilla Hägglund

2013-02-09 @ 21:08:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|