Bra lektion för Lena

Spöregn och lervälling på ridbanan gör inte mig och Frolle något - tvärtom! Frolle blir på något vis alltid mycket bättre när det regnar och är blött ute. Han blir mjuk, elastisk och känslig. Dessutom kommer hans ben igång och han lyfter mycket mer! Det måste vara att han känner sig snygg eller något sånt när han är blöt, haha. 
 
Jag värmde honom själv i lång och låg form. Då kändes han ganska loj och lite seg. Dock red jag fram honom med ridtäcke och då blir han alltid lite tillbaka och svarar inte, så det blev bättre direkt när jag tog av det. När Lena kom började vi med skrittpiruetter. I piruetten åt höger faller han och stannar upp med höger bakben så det är jätteviktigt att jag inte slutar aktivera med min högerskänkel. Den ska hela tiden driva höger bak, högerhanden nästan lite över halsen mot vänster och vänster hand leder ut och bromsar upp lite samtidigt som vänster skänkel driver långt fram. Jag får heller inte glömma bort att sitta över på högersidan. Supersvårt men det blir sååå bra när jag gör rätt! Vänster piruett var bra och där ska jag mest bara tänka på att aktivera båda och leda ut högerhanden något. 
 
Därefter jobbade vi traven och jag började med att rida skolorna som dom ligger i helgens program. Även här faller han lite åt höger så jag måste verkligen aktivera med högerskänkeln hela tiden, annars blir det vingel i öppnan och en platt och tråkig sluta där jag även måste tänka på att nästan komma över lite med högerhanden och samtidigt leda ut med vänsterhanden för att liksom få tillbaka bogarna. Jäklar vad fina skolorna var sen, det kändes så himla lätt! Allt sitter i ingångarna, det är något jag verkligen lärt mig från Lenas lektioner. Efter skolorna gjorde vi även en travökning längs med långsidan som inte alls var tokig. Sedan lämnade vi traven och gick vidare till galopparbetet. 
 
Vi började med att rida på en fyrkantig volt och aktivera inner bak i hörnen genom att flytta ut för innerskänkeln och möta upp med halvhalter på yttertygeln. Det kom han ihop bra av! Sedan red jag galoppdelen ur programmet och det gick super. Även här faller han åt höger, främst i början på galoppökningen i höger. Då tänkte jag samma aktivitet som på den fyrkantiga volten - att jag alltså flyttade honom i hörnet innan ökningen. Då kom han in och fick mer tryck! Sedan fortsatte vi med galopparbetet på en stor volt. Då och då gick jag in på en liten volt i volten, samlade galoppen och vände (piruettänk) för att sedan gå ner till skritt och fortsätta vända i en bakdelsvändning. Här måste jag verkligen jobba för att han inte ska bli lång och platt i övergången. Han ska vara kort och alert! Supersvårt och supernyttigt, men något som man inte får nöta för länge med. Åter igen faller han åt höger (gud så tjatigt om det där, haha..) här och nu har ni nog lärt er vad jag måste göra - möta upp och aktivera.  Lite flyttningar i förvänd galopp på det där galoppen var sååå fin och rytmisk! 
 
Avslutningsvis gjorde vi några travökningar på diagonalen där jag kom in i en skänkelvikning och ur det ökar. I första ökningen vi gjorde föll han över till galopp, och gissa vad det berodde på? Han föll till höger naturligtvis, haha. Jag blev väldigt passiv med min högerskänkel och den hängde liksom bara där i flyttningen för vänster skänkel. Men när jag hade det med mig nästa gång blev det skitbra! Skänkelvikningen får verkligen Frolle att komma under sig och få igång bakbenen. Superbra övning! 
 
Oj, vad mycket text. Undrar om någon ens läste hela? Haha.. Frolle var hur som helst riktigt fin och rolig att rida. Det hoppas jag att han kände! Världens bästa Frollebolle ♥
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|