Duktig Frolle

Frolle har känts väldigt fräsch och fin både idag och igår när jag ridit honom. Det är kanonbra eftersom det är tävling på söndag med honom! Vi ska till Segersta Equestrian och rida första lagomgången i elitserien zon nord. Jag trodde först att jag var reserv denna omgång men igår på lektionen sa Lena till mig att jag skulle rida lagklassen. Då blev jag såklart jätteglad! Men då betyder det att vi nog kommer vara reserv någon av dom andra omgångarna, eftersom vi är så pass många i år som tillräckligt duktiga för att rida elitserien.
 
Men hur som helst... Igår red jag som sagt lektion för Lena E på ridskolan! Jag red fram honom på islandshästbanan i ca 25 minuter innan lektionen började eftersom vi ofta brukar köra igång direkt (jag rider inte ensam på tisdagar utan rider i en ridskolegrupp med 5-7 andra ekipage och då är det ofta tajt om tid). Fokuset igår kan man säga låg på slutor och bakdelsvändningar! Jag måste tänka på att leda över bogarna i dom rörelserna så att han verkligen kommer över inner framben med ytter framben. Dock har han redan gjort jätteframsteg i främst slutorna - bara den senaste veckan! Jag fick några superbra övningar av Lena W som jag jobbat mycket med på Frolle och dom har uppenbarligen gett resultat. I slutet gjorde vi enkla byten som i LA:P1, fast utan fattningen till ny galopp. Det är jättebra att tänka så på Frolle som lätt blir lite ojämn och stretig i övergången och i skritten då han vet att han snart ska fatta galopp igen. När man inte fattar ny galopp kan man vänta ut skritten och rida den ordentligt för att sedan fatta ny galopp när den är bra. Jag fick också ett bra tips av Lena att ha händerna stilla och lägga ner dom lite i övergången. Det gjorde att den blev mycket mjukare och Frolle stretade nästan ingenting alls när jag gjorde så! 
 
Superduktig Frolle igår alltså och idag joggade jag honom i ca 40 minuter på hans favoritväg - en gräsväg mellan stora åkrar. Jag red honom på hacket och i en väldigt låg och rund form för att stretcha ut överlinjen. Han kändes energisk och harmonisk! 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Så fin bild! :)

Svar: Tack!!
Pernilla Hägglund

2014-09-11 @ 21:45:16
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|