Dagens träningpass

Jag och Frolle har tränat för Lena idag. Det var extremt varmt på utebanan och vi red på ganska hårt - ridhuset var avstängt på grund av utbyte av armatur, om jag inte har fel. Tror jag blev tröttare än Frolle, haha! 
 
Jag mjukade upp honom i skritten själv, kom lite tidigt så jag hann med det. Vi jobbade med skänkelvikningar, olika stora bakdelsvändningar, tempoväxlingar och gjorde även några skrittpiruetter. Han kändes riktigt fin faktiskt och skrittpiruetterna blev superbra! Centrerade och han trampade rätt, framsteg tjoho! Sedan hann jag även med några trav- och skrittövergångar innan Lena kom. Hon tittade en stund medan jag travade igång och sedan körde vi igång med att rida öppnor längs med långsidorna blandat med små volter. I början blev det att han drog ut sig i volterna men när jag sedan la till halvhalter på yttertygeln och ytterskänkeln blev det genast bättre. Likaså i öppnorna blev bättre med massor av halvhalter för att han skulle koppla ihop sig. Vi fortsatte med slutor på diagonalen som först var ganska bra, men rumpan kom lite före. Så då tänkte jag att jag skulle rida rakt på diagonalen men att Frolle ska vara högerställd, red så några steg och sedan la jag på ytterskänkeln långt fram för att hans vänsterben skulle flyttas långt över högerbenet. Alltså inget driv på bakdelen utan bara fram. När det gick upp för mig hur jag skulle göra flöt det på hur bra som helst och det kändes så enkelt. Vi snappade upp det snabbt och behövde bara gör 1-2 slutor i andra varvet innan det satt som en smäck! 
I vänster galopp jobbade jag med att flytta ut bakdelen och in med bogen. Han vill gärna vrida sig. Det var verkligen skitjobbigt, alla hjälper samtidigt och det var så mycket att hålla reda på för mig, men det blev bra till slut. I höger galopp kändes det lättare, men skulle ha samma tänk där fast tvärtom. Där la vi även in några öppnor som kändes riktigt fina! 
 
Just ja, får inte glömma att han gjorde några riktigt fina travlängningar också någonstans där mitt i travarbetet. Härligt! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|