Skritta

Har nyss varit ute på en skrittur tillsammans med min granne som fick låna Exet och jag förstås på Frolle. Vi var ute i lite drygt en timma och bara skrittade. Jag gymnastik- och styrkehoppade båda två igår kväll så jag antog att dom kanske hade drabbats av lite träningsvärk och mjölksyran kanske inte riktigt hade släppt den heller. Jag är alltid noga med att skritta 1 timma dagen efter ett hårt träningspass eller tävling, ännu viktigare om man har använt muskler som oftast inte används annars. Då får hästen röra igenom hela kroppen, slappna av och bara njuta av en lugn sväng i naturen. Brukar dessutom ta hacket istället för att rida på bett dessa dagar så dom får vila munnen lite. 
 
Är ni också noga med att ta "skrittdagar" ibland eller efter träningspass? Jag vet ganska många som låter hästen vila istället vilket jag tycker bara är dumt. Jag tror det är mycket bättre för dom att röra bort eventuell mjölksyra och träningsvärk! Det vet man ju själv att det enda sättet att få bort träningsvärk är att röra på sig, eller hur? :) 
 
 
Jag och Frolle för nästan exakt ett år sedan ♥
 


Kommentarer
Postat av: Nina

Brukar alltid vara riktigt noga med att skritta av länge efter och om dom gått några hårdare pass i några dagar så blir det vila men detta mest pga att jag inte kan rida ut själv på min häst och skritta runt runt på banan är ingen höjdare... Bara hon får lite mer självförtroende så borde nog en uteritt själv vara inom räckhåll! :D

Svar: Det är ju superbra att du är så noga! Om det inte går att skritta ut på en uteritt kan du ju alltid ta med henne ut på en promenad. Då har du bättre kontroll samtidigt som hon får lite social träning! :) Hoppas det löser sig med uteritterna, det finns ju inget härligare än att galoppera ute i skogen!
Pernilla Hägglund

2013-06-16 @ 22:31:50
URL: http://ungdomsdrommar.blogg.se/
Postat av: Nina

Brukar gå ut och gå med henne ibland men med tanke på att hon har en hage på nästan 1 hektar samt ett sommarbete lika stort för sig själv (min andra häst har en senskada och har därför endast en sjukruta i hennes/deras hage av stampstolp för att hon ska få äta lite gräs) så klagar hon inte när hon får vila men har faktiskt lyckas ridit ut en gång, tog en timme för en runda som vanligtvis tar ca 25 min men man måste börja någonstans ;)

Svar: Haha, ja, precis :)
Pernilla Hägglund

2013-06-16 @ 22:46:33
URL: http://ungdomsdrommar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|