13/9-13

Godmorgon! 
 
Fredag den 13:e idag, oooooooh spännande! Men, jag kan väll inte få mer otur än vad jag redan har med tanke på körtelfebern så jag känner mig rätt lugn, haha. Idag ska jag faktiskt göra något, jag ska måla stallet! Det kan väl inte vara såå ansträngande och dessutom är jag på bättringsvägen. Det gör knappt ont i halsen längre, jag kan prata och det kliar lite i fingrarna på mig. En dag till i soffan och jag vet inte vart jag tar vägen! 
 
Åh, förresten! Igår var Frolle g-a-l-e-t bra i tömkörningen. Han fick skritta fram ganska länge, men i en låg och rund form. Jag drev på honom ganska mycket i en aktiv skritt för att sedan göra små kramningar på tömmen så han kom ner i en mer samlad skritt men  fortfarande aktiv. I början spände han sig i samlingen men efter några repetitioner fattade han vad jag ville och jobbade bra. Sedan la jag även in halter och till sist även ryggning. Då flyttade jag mig först så att jag stod snett bakom honom och la till mitt kommandoord för ryggning. Så bra som han ryggade har jag aldrig sett honom! Det är hans absoluta svaghet, men igår fanns det inga spår av tveksamhet! 
Sedan fick han jogga lite i båda varven med mycket övergångar, jag behövde bara ptroa för att han skulle skritta och sedan behövde jag nästan bara tänka trav för att han skulle komma upp i det. Han var  koncentrerad på mig! 
 
Efter några varv på volten samlade jag ihop lite mer och satte mer tryck i honom, slog lite med pisken i backen. Men det blev inte riktigt som jag ville. Så då fick han galoppera något varv innan jag försökte på nytt, det blev bättre men ändå inte riktigt maxat. Då tänkte jag att han skulle få galoppera av sig lite så han fick galoppera på på en stor volt. Jag vet inte vad som hände men jag tror han blev rädd för något och for iväg som ett startskott! Jag flög med som en vante men fick honom att stanna kvar på en volt i alla fall. Fick ner honom i trav och alltså, jävlar i min lilla låda vad han flashade! Sprätte med frambenen och väldigt aktiva bakben. Jag öste på med beröm och han travade på så varv på varv på varv! Det syntes på honom att han var väldigt stolt över sig själv. Jag hoppas han förstod vad som menas med ökad trav nu, med tanke på hur mycket jag berömde honom haha. Sedan avslutade jag honom, eller försökte i alla fall. Han var så uppspelt att det var svårt att få honom att bara lunka på i en lugn trav i en lång, låg och rund form! Som belöning fick han stampefoder som han totalt älskar och snacka om att ögonen lyste av lycka på honom. Bästa, bästa Frolle ♥
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|