Redan onsdag

Godmorgon! Dagarna bara rinner iväg och nästa vecka är det sista veckan innan jullov. Jag längtar lite extra mycket till söndagen nästa vecka eftersom jag då fyller 18! Shit, vad stor jag är.. Haha. 
 
Frolle visade även igår hur roligt det är att vara tillbaka från sin korta paus. Vi red lektion på ridskolan för Carro och övningen som vi jobbade med under hela passet var en fyrkantig volt och i hörnen tänka bakdelsvändning/piruett. Detta gjorde vi i alla gångarter och Frolle gjorde det superbra. I början blev han lite kort i halsen och lång bakom sadeln så jag fick verkligen jobba med att få honom avslappnad och längre i formen och då istället få in bakbenen - kort bakom sadeln. När vi nådde den formen blev det sååå bra! I galoppen fick vi till riktig piruettgalopp och det kändes fantastiskt bra. Ibland fick jag ta hjälp av spöet och dutta lite lätt uppe på korset. Det gjorde att han vinklade in bakbenen och bar sig ordentligt. I vänster varv fick vi dock tänka mer förvänd sluta. Han har en tendens där att gå med rumpan lite innanför så för att inte förstärka det så var detta mer givande för honom. Oj, så fin och duktig han var! 
 
Innan vi åkte till ridskolan igår red jag Leon på banan hemma. Det var väldigt fruset så jag skrittade mest men jobbade även lite med övergångar till trav och ner till skritt. Han är verkligen duktig på det och blir så fin i formen! Jag kan verkligen se på honom hur formen blir bättre i och med hur bakbenen kommer till arbete - som i övergångarna. Där måste han ju skjuta ifrån med bakbenen och sätta sig. Dessutom var han så duktig när jag skulle sitta upp! Jag provade att sitta upp från en pall, vilket jag inte gjort tidigare, men det gick kalasbra. Han tyckte det var lite läskig när jag blev så lång, men när han fick nosa och känna lite på mig var det okej igen. Det känns bättre att hoppa upp från en pall tycker jag för att inte slita på hans rygg, och inte heller sadeln såklart. Ikväll ska Lellisen få åka till ridhuset. Det ser jag fram emot! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|