Hästarna idag

Leon skötte sig finfint på ridskolan i morse. Det var såklart mycket att kolla på - hästar som kom in och ut i ridhuset, mamma som satt och gick omkring på läktaren, fläkten som var på, speglar och människor som kom och gick - men jag ser det endast som bra miljöträning.
 
 Vi galopperade på fyrkantsspåret i något varv (det längsta han galopperat med ryttare på) och jag drev på honom lite mer än jag gjort hemma för att han skulle ta för sig lite till. Det gick jättebra men han tyckte nog det var jobbigt! Det enda negativa var att han gärna ville gå med rumpan innanför idag, som jag dock tror berodde på att han var lite rädd för väggarna. 
 
Lastningen sedan gick otroligt bra! Jag ställde dit höpåsen med en gång och efter 5-10 minuter var han inne i transporten utan att ha stått emot så mycket innan. Kul! 
 
 
 
 
Frolle fick gå sitt lösgörande pass idag istället för igår, som det var planerat. Jag mådde så illa efter slalomen igår så jag kunde knappt rida - skrittade på lång tygel i en kvart, sen fick jag hoppa av, gå in och vila. Idag mådde jag desto bättre och kunde rida ett ordentligt "topp till tå-pass".
 
I skritten red jag korta skänkelvikningar till och från kvartslinjen/spåret, jobbade med att ställa igenom ordentligt och checka av att han följde bettet. Jag gjorde likadant i traven efter en stunds växlande mellan fyrkantsspår och volt samt övergångar till skritt. Fortsatte med skänkelvikning på spåret, alltså med nosen mot väggen och flytta in rumpan mot mitten. Sedan red jag några övergångar mellan trav och galopp innan jag började jobba med galoppslutor till kvartslinjen och skänkelvikning tillbaka till spåret. Provade sen att göra en hel diagional i galoppsluta och det kändes jättebra, han bara flög iväg kändes det som! Avslutade med lite förvänd galopp på volt och ett byte efter några varv i det förvända. Han gjorde de förvånansvärt bra faktiskt! Inte alls perfekta men en bra början i alla fall. 
 
Hela passet gick fruktansvärt bra. Ni vet den där känslan man får när man inte vill hoppa av, utan fortsätta rida typ hela dagen? Den känslan hade jag idag! Dock avlutade jag ganska tidigt, just för att han var så fin. 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|