Hej!

Gud så varmt det är ute. Termometern har visat över 30 grader hela dagen! Tyckte lite synd om Frolle som var tvungen att stå på transporten in till ridskolan, han skulle behövt stå på taket istället haha. Hela han var svettig. Då var det väldigt skönt att komma in i ridhuset som var svalt och skönt dessutom nyharvad och nyvattnad. 
 
Jag hade ÄNTLIGEN lektion för Lena igen! Det kändes välbehövligt. Om man harvar runt på egen hand för länge blir det lätt att man inte märker allt och man tycker det känns superbra, men när man sedan får hjälp från marken är det ett och annat som behöver åtgärdas. Vi jobbade vidare med att Lena petar på honom från marken, alltså som man gör när man lär hästen piaff/passage. Detta för att Frolle då ska komma in med sina bakben och bära sig mer och av det utveckla gångarterna. I travarbetet skrittar jag först på långsidan medan Lena håller i ena tygeln, går bredvid och petar på bakbenen. När han kommit igång med trampet släpper hon och vi travar iväg. Viktigt då är att hela tiden stämma av så att jag inte bara åker häst. Sedan gör jag lika igen. Efter några gånger av det i båda varven fortsätter vi med att jag kommer in i en öppna och Lena springer lite bakom och petar på innerbak. Likaså gör jobbar vi med slutor, men då springer hon bakom och petar på ytter bak istället. I galopparbetet rider jag på en volt runt Lena som då petar Frolle på korset eller flanken. Ibland gör jag volten större och ökar och sedan minskar jag den igen samtidigt som jag samlar med "energihjälp" av Lena. 
 
Det här jobbet blir så bra på Frolle! Han blir helt annorlunda och får en så fin bjudning in i handen. Han var så så duktig idag min gammelgubbe! Efteråt fick han komma in i spolspiltan för en lång och svalkande dusch. Det tyckte han var skönt :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|