Hjärnjympa

Leon och Exet har varit väldigt tvära dom dagarna jag, mamma och Frolle var i Strängnäs. Annika skulle sköta om dom men det dög tydligen inte. Dom vägrade komma in och var "rädda" för Annika när hon skulle hämta in dom så det hela slutade med att dom fick vara ute dygnet runt. Så typiskt, haha. Exet har alltid varit på lite vrång i hagen och Leon är ju "tonåring" nu med en massa energi och ska självklart testa gränserna. Så därför aktiverar jag honom lite lätt från marken nu med promenader, ledarskapsövningar och lite hjärnjympa.
 
Igår fick lille Leon komma in på ridbanan där jag lagt fram några bommar, däck, en låda, två dunkar, en skiva och en presenning för att helt enkelt vänja honom med olika saker och våga lita på mig. Han skötte sig riktigt fint. Med tanke på hur han ibland kan beté sig och kasta sig iväg för ingenting kan man lätt tro att sån här träning ska vara svår med honom, men tvärtom var det väldigt enkelt. Bara man låter honom kolla in sakerna en liten stund, lite klapp och beröm så kliver han rakt över sakerna utan problem. Det enda som var lite läskigt var när jag släpade presenningen bredvid oss och när jag drog den mot honom och la den på ryggen. Men han gjorde ingen stor grej utav det utan stelnade till mest och såg obekväm ut. Att han inte gör mer än så tyder ändå på att han känner sig trygg med mig. Om jag hade gjort samma sak i höstas när vi nyss köpt honom hade han nog dragit iväg och aldrig mer kommit tillbaka, haha. 
 
Här nedan får ni se lite halvdassiga mobilbilder från hans aktivering igår. Visst ser han väldigt lugn och accepterande ut? :)
 
 

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|