Nya dojjor

Min hovslagare Peter kom hit idag istället för imorgon. Bara bättre tycker jag att få det gjort tidigare! Det var åtta veckor mellan denna gång, men vanligtvis vill jag ha sex veckor. Frolles hovar blir väldigt platta då de inte växer korrekt. Det blir mot ankfot-hållet på honom om det går för länge. Dessutom blir han väldigt platt i ridningen också, tar kortare steg och vilar inte lika länge på steget som annars. Därför skor jag mina hästar var sjätte vecka helst, för att hålla efter bättre! 
 
Leon var väldigt duktig idag. Han har nog börjat förstå grejen nu och lärt känna Peter. Han har dock lite svårt för att stå stilla, men gör inget konstigt nu i alla fall som han gjorde i början. Exet och Frolle står som alltid jättesnällt. Dom ser nästan ut att tycka det är skönt att få hovarna gjorda! Mina duktiga grabbar. 
 
Efter att Peter var klar fixade jag stallet och gjorde rent Frolles krubba. Han ville inte äta sitt kraftfoder på varken morgonen eller kvällen igår så jag tog mig en titt i krubban idag och då förstod jag varför han inte ville stoppa ner mulen där.. Betforrester under spillkanten som möglat och massor av mineraler som han plockat ut från den övriga maten och sparat. Jag måste verkligen bli bättre på att kolla hur krubborna ser ut känner jag nu. Men det glöms lätt bort.. Hur som helst så gjorde jag rent den i alla fall och nu ser den mycket fräschare ut. Förhoppningsvis kommer Frolle käka kraftfodret nu igen, annars är det nog något annat som är fel. 
 
Nu ska jag snart gå ut och rida Frolle. Det började precis regna så jag väntar lite tills det lugnat sig så går jag ut sen. Han ska skritta på hacket i skogen idag! Mysigt ♥
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|