Inför tävlingsdebuten

Ni kan ju knappast ha missat att Leon ska göra debut på tävlingsbanan på söndag? Det är en stor dag, för både mig och honom. Jag tänkte att det kunde vara roligt för er att veta planeringen inför tävlingen och även vad vi har för mål! :) 
 
I morgon ska jag gå upp runt halv åtta för att rida Leon. Jag kommer fokusera på att få honom så avspänd som möjligt och sedan rida igenom programmet. Jag har valt att lägga ett "ridbanepass" dagen innan då jag märkt att avspändheten ofta håller i sig till dagen efter då - precis som att spändheten brukar hänga kvar dagen efter en uteritt. Först tänkte jag att det skulle vara bra med en promenad bara men eftersom Leon är ett energiknippe och behöver stimuleras så känns ett pass på ridbanan ändå mycket bättre. På kvällen är det vanligt "dagen före tävling-fix" som gäller. Han ska få friserad kronrand och hovskägg samt bli badad, få flätad svans och oljade hovar. 
 
Som det ser ut just nu kommer jag starta 08:22, som fjärde ekipage. Den placeringen i startfältet känns ganska bra! Då kommer han ridas i collectingring samtidigt som ett till ekipage och även en inne på banan. Då kommer han förhoppningsvis lugna ner sig och kunna se sig omkring, eftersom det inte är allt för många ekipage igång samtidigt så tidigt. Jag kommer rida fram honom i ungefär 40 minuter just för att vi ska ha god tid på sig. Med tanke på att han alltid får extra mycket energi gratis av att vara borta så är det bara bra om han får gå en längre stund, hinna se sig omkring och även hinna bli lite trött inför starten. 
 
När vi väl kommer in på tävlingsbanan ska han bara få bekanta sig med den, domarna och publiken. Vi ska rida runt och bara försöka hitta en något avslappnad känsla. Om Leon skulle vara alldeles för spänd och "rädd" så kommer jag inte rida programmet. Självklart är det det jag strävar efter, men såhär på första tävlingen känns det bara viktigare att vara inne på banan under våra minuter och vänja honom vid det. Då kan det kännas bättre om man inte behöver följa programmet och kanske bara rida runt fyrkanten tills han accepterar det. MEN om han skulle vara lugn och kanske bara lite tittig kommer jag absolut rida programmet! Då är det bara att köra på liksom. 
 
Målet med tävlingen är att bara introducera Leon och ge honom en så bra upplevelse som möjligt, utan stress och negativitet! Jag har inga som helst tankar om poäng eller placeringar, möjligen bara drömmar haha. Vi kan helt enkelt säga att målet är att vara på banan under dom minuter som ÄR våra och utnyttja dom - hur spelar ingen roll, bara vi är där inne. Sedan kommer jag såklart vara hur nöjd som helst över att jag bara ridit in Leon själv, utbildat honom till där han är idag och att vi har hela framtiden framför våra fötter! Bara det är en vinst i sig. Vad tror ni om det? :) 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Det kommer säkert gå kanon! Håller tummarna och jag sitter och scrollar upp och ner på Equpie ;)

Svar: Haha, härligt! :D
Pernilla Hägglund

2015-04-19 @ 08:33:37
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|