Resultat kvalitetsbedömning

Här kommer ÄNTLIGEN resultatet från bedömningen i lördags! Kvalitetsbedömningen är för fyraåriga hästar registrerade i ASVH och är i stort sett till för att checka av hur hästen ligger till i utvecklingen. Man kan även kvala till Breeders Trophy i Flyinge genom bedömingen om man får tillräckligt bra poäng. 
 
Det var jag, mamma och Erica som åkte med Leon till Avesta Ridklubb där bedömningen ägde rum. Det tog lite drygt 3 timmar enkel resa och Leon stod den mesta delen och sparkade med frambenen.. Det visste jag ju att han skulle göra, men tyvärr erbjöds ingen uppstallning på anläggningen - annars hade jag defintivt valt det för Leons bästa. Men men, man får göra det bästa utav det! I övrigt gick resan bra och när vi kom fram hade vi gott om tid på oss så att Leon kunde stå i transporten och äta lite hö en stund. 
 
Det första man gör är att visa vaccinationsintyg och startanmäla i sekretariatet som på en vanlig tävling. Därefter ska man gå och göra en ID-kontroll och mätning. Kontrollanten kollar teckenbeskrivningen i passet så det stämmer överens med hästen, avläser chipet och mäter hästen. Leon mättes till 160cm och har alltså växt 3 centimeter sedan treårstestet. Kul! Han tyckte det var lite läbbigt med mätpinnen och avläsaren men skötte sig ändå bra. 
 
Därefter gör man i ordning för gångartsprovet som följs av exteriörbedömning. Man får chans att rida fram innan vilket jag valde att göra - men dock bara ca 15 minuter. Det är mycket som hästen ska orka med och då måste man ha i åtanke att dom dessutom är unga, så att trötta ut dom på en framridning är det sista man vill göra. Jag vet att Leon kan behöva galoppera för att slappna av lite och få tid på sig att spana in omgivningen så det är därför jag valde att rida fram helt enkelt. Han var väääldigt spänd och trippig vilket han även var på banan. Då rider man oftast med en till men denna gång var vi faktiskt tre. Dom andra två hästarna var otroligt lugna jämfört med Leon som kastade sig åt sidorna, hoppade fram och var jätterädd för bland annat två parkbänkar som stod bredvid banan.. Eftersom att Leon var så spänd kände jag att jag trots bedömningen fick fokusera på att få honom så lugn och avslappnad som möjligt istället för att tänka på själva bedömningen. För att ge ett exempel så visade jag inte direkt någon skillnad i steglängd då jag kände att det bara hade förvärrats av det. Det gjorde såklart att poängen påverkades, men det får man leva med. 
 
Direkt efter gångartprovet satt man av, sadlade av och ställde upp för exteriörbedömning. Där var han väldigt mamsig och skulle hela tiden gå fram till mig. Men han höll sig lugn och avslappnad i alla fall! När alla hade blivit bedömda ställde vi upp oss framför publiken med domarna gav ut poäng och kommentarer för både exteriör och gångarter. 
 
Mellan exteriörbedömningen och löshoppningen följde en pass på ca 30 minuter. Sedan löshoppade man i ett av ridhusen (i det andra var det uppsutten hoppning). Leon tog löshoppningen väldigt bra och hoppade jättefint i början! Men när hindret kom upp till 120cm blev han för tveksam och stannade. Domaren överöste beröm över honom och över vårt proffsiga sätt att visa honom, så jag blev lite snopen över poängen vi sedan blev tilldelade. 
 
Överlag skötte sig Leon jättebra tycker jag! Hans uppfödare Sophia var på plats och tittade också vilket var jätteroligt. Hon verkade superstolt över lille Lellis! Han är verkligen en fantastiskt fin häst och det gör absolut ingenting om det är perfekt nu - för vad spelar dessa resultat för roll i framtiden när han är äldre och mer rutinerad? Just nu behöver han bara bli rikare på erfarenheter och se världen, resten spelar inte så stor roll. :) 
 
Poäng gångartsprov:
* Skritt: 7,0 - "Energisk, vägvinnade men spänd överlinje"
* Trav: 6,5 - "Spänd överlinje, önskar mer register"
* Galopp: 7,5 - "Rytmisk och ganska lätt"
* Ridbarhet/Allmänt intryck: 7,0 - "God bjudning, stundtals spänd"
 
Poäng exteriör:
* Typ: 7,5 - "Harmonisk av det minsta slaget"
* Huvud, hals, bål - 7 "Brant bog, djup bål, långt kors"
* Extremiteter: 7 - "Något tåtrång gracit, intåad"
 
Poäng löshoppning:
* Teknik och förmåga: 6 - "Började mycket bra, god teknik"
* Temperament och allmänt intryck: 5,5 - "Tappade självförtroendet"
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|