Fina, fina Leon

Gud vad jag ÄLSKAR att jobba tillsammans med Leon! Han har en så himla bra inställning, och dom gånger han tycker det är lite jobbigt eller inte riktigt förstår och jag pushar lite till, visar att han är på rätt spår, försöker han alltid ändå. Han är så ambitiös och vill alltid vara mig till lags. Det är en egenskap hos honom som jag verkligen måste vara försiktig med och ta vara på. Underbara lilla Leon! ♥
 
Haha, som ni förstår av stycket ovan så var Leon fantastiskt fin idag. Jag gjorde helt rätt i att byta ut uteritten mot ett pass på ridbanan med fokus på avspändhet. I början var han lite på tårna men han hittade snabbt rätt fokus efter några övergångar. Eftersom att jag fick hålla ganska mycket i honom igår var jag extra noga med att ha handen långt framme och vara mjuk i den där - låta honom söka stöd och leka lite med längden på formen. Jag tänkte också extra mycket på att göra halvhalterna med bara kroppen och inte något med handen. Han är verkligen känslig för mina vikthjälper för när jag bara rätar upp mig lite och spänner magen lättar fronten och han vinklar bakbenen mer, men i samma tempo och samma form. Jag brukar göra dessa halvhalter inför varje hörn för att han sedan ska bära sig själv i det till nästa hörn. Det tycker jag funkar jättebra på honom! En väldigt simpel övning men oj så nyttig. 
 
Leon kändes så pass lugn och mjuk så jag valde att prova rida igenom LC:1. Lite sned upp på medellinjen och missförstånd i höger galoppfattning men annars inga direkta missar! Se så bra det går om han är avslappnad både fysiskt och psykiskt. Efter programmet red jag på en volt och försökte nå korrekt böjning. Han sladdar gärna med vänster bak i höger varv och blir rak. Lena hjälpte mig med detta igår så jag fortsatte på det idag och han rundade sig jättebra runt min innerskänkel! 
 
Passet blev lite längre än tänkt, men han var ändå inte trött när jag avslutade så det gjorde nog ingenting. Leon såg väldigt nöjd ut inne i stallet sedan när han blev bortskämd med massor av pussar och sockerbitar! ♥
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Sophia Bleckert

Fantastiskt duktiga du! :-)

Svar: Åh, tack så mycket Sophia!!
Pernilla Hägglund

2015-03-26 @ 16:27:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|