Dagens lektion

Idag började vi lektionen med att stöta på en del "problem". Jag skrittade fram honom på travbanan och han var spänd, men inte mer än vanligt. När vi kom in i ridhuset och Helena skottade in kanterna på underlaget såg han sin chans att busa till det. Vi löste det bra och sedan kunde Leon släppa det helt. Därefter gjorde han ett riktigt bra pass! Han var så himla duktig verkligen. 
 
Vi har börjat jobba mer med LA-rörelser nu och det är verkligen SÅ roligt att kunna använda fler övningar och rörelser för att nå känslan man är ute efter. Det är liksom mer att jobba med! Ännu roligare är att Leon har så himla lätt för allt och tar det hela med ro. Idag la vi stort fokus på övergångar mellan skritt och galopp och vi provade dessutom på enkla byten för första gången. Det gjorde han jättebra! Det är mer att han ska förstå att vi vill att han direkt ska ner till skritt och inte trav som han är van vid. Vi provade även att göra galopp-halt på medellinjen vilket också gick väldigt bra tycker jag! Samma där handlar det mer om att huvudet ska hänga med och förstå vad det är vi vill. Fysiskt har han inga svårigheter! 
 
Traven lämnade vi lite idag. Han jobbade på så bra i galoppen och ibland finns det inte tillräckligt med utrymme för att jobba med allt, helt enkelt. Däremot så tog Helena fram en vattenmatta och "murpresenning" medan jag skrittade av Leon som vi sedan promenerade över och stod på. Även det gjorde han jättebra! Lite tveksam men när jag visade att det var okej litade han på mig. Min bebis. ♥
 
 


Kommentarer
Postat av: Julia Forsbacka

Vad duktig han är med presenningen! :) Alltid kul att miljöträna hästar när de inser att det inte är farligt och litar på en :)

Svar: Visst är han! Ja, det är verkligen roligt.
Pernilla Hägglund

2016-02-24 @ 08:58:49
URL: http://forcebacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|