Återbesök

Halloj, tisdag idag och jag har haft fullt upp! Jag vet inte om jag skrivit det, men vi har i alla fall 7 hästar i stallet nu så det är fullt hus. Och jag veeeeet vad mina vänner som jobbar i stall med upp emot 20 hästar nu kommer tänka, haha. MEN för Stall Reje's koncept är det många, helt enkelt! ;) 
 
Hur som.. Dagen har rullat på i ett. Jag har bland annat ridit Humlan med Helenas ögon på oss. Det var väldigt roligt, och nyttigt, tyckte jag! Vi båda jobbade på bra och nådde ett bra resultat. På eftermiddagen åkte jag och Leon till Mälarkliniken för ännu ett återbesök med anledning av hans vita fläck i sitt väntra öga som jag upptäckte för några veckor sedan. Han har nu behandlats med kortisondroppar i två veckor och idag åkte vi in för att se om det blivit någon förändring. Anna, veterinären, tyckte att det såg riktigt lovande ut och att han hade svarat otroligt bra på behandlingen! Jag har naturligtvis sett att fläcken blivit otydligare och otydligare, men trots det ville jag inte hoppas på för mycket. Nu känns det i alla fall som att en stor sten har lyfts från mina axlar. Jag känner mig otroligt lättad över att han inte behöver operation! Men eftersom att det var lite kvar får han fortsätta sin behandling med ögondroppar och så småningom övergå till en ögonsalva innan vi ska tillbaka på ett, förhoppningsvis, sista återbesök. 
 
Det har känts lite oklart vad det egentligen varit för fel på ögat, men idag fick jag förklarat för mig exakt vad som var fel. Leon hade fått en autoimmun inflammation i sitt öga vilket innebär att hans immunförsvar "överreagerat" och på sätt bildat en inflammation. Det är ingenting man kan förhindra, utan det finns i vissa hästars gener och händer det så händer det liksom. Man får helt enkelt se till att vara uppmärksam på eventuella förändringar och åka in till veterinären i tid! 
 
 
Trött Leon som fått lugnande inför ögonkoll. Han är en riktig kämpe mot lugnande, haha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|