Gå ur komfortzonen

I måndags satt Helena upp i sadeln på Leon. Det var ett tag sedan hon red honom så nu var det dags igen! Han har ju känts så himla bra den senaste tiden så jag tyckte det var bra om hon satt upp och kände vad nästa steg är. Jag förespråkar verkligen att man låter sin tränare rida sin häst då och då! Att våga ta hjälp är viktigt om man verkligen vill utvecklas och bli bättre. Då tror jag det är lättare att gå in i tränarrollen om man vet hur hästen i dagsläget känns att rida, hur stark den är och även prova att "vässa formen" ibland. 
 
I onsdags jobbade Helena med att gå ur Leons komfortzon och flytta den här "gränsen" framåt genom att leka med samlingen. Att göra det med en häst kräver stort tålamod, rikligt med känsla och en nypa kvickhet. ;) Dessutom ska man inte vara rädd för att misslyckas, det kan iblans faktiskt vara bra för att då kunna göra om och göra rätt. En häst kan "misslyckas" genom flera olika sätt - genom att bryta av eller sakta ned en gångart, kicka till lite, springa iväg eller kanske "hoppa framåt". Och misslyckandet händer då när hästen inte förstår eller tycker det är jobbigt, men för att kunna pusha gränsen framåt är det dit man måste gå. Precis när man känner att hästen nästan bryter av (för att ta galopparbetet som ett exempel) är det rätta läget att vara i. När man klarar av att stanna i det läget utan att det händer något kan man försöka ligga där en stund och sedan gå ur det. Det här är rena rama styrketräningen och ett sätt att gå ut komfortzonen i samlingsarbetet, men utan att sänka hästen. 
 
Leon var så himla duktig! Helena vågar sätta honom mer i bakvikt än vad jag gör och får då mer kadens och explosivitet. Han blev ruskigt fin och jag tror det tog emot lite för Helena att sitta av, haha! Ni kan gå in på min instagram @pernillahagglund för att se ett filmklipp från galoppen. :) 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Julia Forsbacka

så himla fin är han!

Svar: Åh, tack!
Pernilla Hägglund

2016-03-02 @ 19:30:25
URL: http://forcebacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|