DAGENS RIDPASS

Mr Snowflake ~ Höjde kraven och fortsatte på passet från igår då vi endast jobbade med lösgjordhet på volt, rakt spår och serpentinbågar. Idag satte jag alltså ribban lite högre och ville få ut mer av passet. Vid uppvärmningen jobbade jag såklart med lösgjorthet, takt och tempo - som jag gör inför i princip varje pass. Då låter jag honom gå i något längre och lägre form för att han ska komma upp med och i genom sin rygg. Är noga med ställning och att han spårar och inte rinner iväg. Sedan plockade jag upp honom och betade oss igenom skänkelvikningar, öppnor, slutor, sluta på volt, övergångar osv. på olika linjer hela tiden för att få så mycket variation som möjligt (något som jag absolut kommer ihåg från clinicen med Patrik Kittel, han var suuupernoga med att inte rida samma linjer hela tiden utan variera allt). Jag och Frolle ha börjat få problem i skänkelvikning för vänster skänkel, det är som att hans kropp är helt olika delar och att dom sprider ut sig överallt. Bogen far iväg, huvudet far upp, rumpan stannar osv. Okej, nu överdrev jag men bogen åker i alla fall iväg och det är riktigt jobbigt att få tillbaka den på plats. Eftersom Frolle är så lång i sin kropp är det extra svårt att hålla ihop alla kroppsdelar och han är en pain in the ass ibland, speciellt där i skänkelvikningen. Dock blir det bättre och bättre, men ett tag där i somras satt ju skänkelvikningarna som en smäck. Antar att jag har glömt bort att finslipa dom i höst.. 
På volten i galopp varierade jag med att rida sluta och med att flytta ut bakdelen. På fyrkanten red jag i en sluta till kvartslinjen, rakriktade och sedan flyttade jag ut mot spåret i en skänkelvikning. Som jag gjorde på träningen i tisdags! Den övningen är väldigt stärkande och tränar många olika saker. Dessutom kan man variera den otroligt mycket! :) 
Frolle var finfin idag, som vanligt alltså ;) 
 
Unexpected ~ Eftersom jag inte red på honom igår då jag hade planerat att göra lika som med Frolle - lösgörande arbete på banan - gjorde jag det idag istället. Han var riktigt seg i början och ville inte gå fram för skänkeln så jag fick säga åt honom på skarpen några gånger. Satt som en idiot och skänklade men han stängde av helt, haha! Jäkla kossa det där.. ;) När jag väl fick igång honom gick han som en gud! Shit vad han jobbade igenom sig i traven alltså. Men han tyckte dock det var jobbigt för det var som att rida i ett tuggummi, haha. Är alltså jättenöjd med honom idag också! Vilken hästdag jag haft :D 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|