FRAMRIDNINGSTIPS

För några dagar sedan trillade det ner en kommentar där det var en tjej som ville ha några tips på hur hon skulle fokusera bättre och ta mer plats på framridningen. Jag svarade med några tips på hennes blogg. Nu i efterhand har jag tänkt mer på det och kommit fram till att det ändå är ett ganska vanligt problem, som dock inte många pratar om och tar tag i. Därför tänkte jag dela med mig av mina egna erfarenheter och tips, som förhoppningsvis kan hjälpa fler där ute (hoppas bara inte mina konkurrenter läser det här inlägget, då kanske jag hamnar i underläge... ;)). Lämna en kommentar om du tycker jag missade att ta upp/undrar över något! 
 
Framridningen är en plats för ekipage att värma upp sina hästar och sig själva. Där förbereder man sig för att gå in på banan. Man ska gå in i sin rosa bubbla, ha full fokus på sig själv och hästen och ha roligt. Det är olika från tävling till tävling hur en framridning ser ut, hur många ekipage som får vara inne samtidigt och hur ordnat det är - som med allt annat på en tävling. 
 
 
• Det absolut viktigaste man ska komma ihåg är att vara klar för den bana/det program man ska rida. Man ska ha tränat på allt på hemmaplan och vara förberedd helt enkelt. Det är ingen idé att börja nöta skänkelvikningar eller skrittpiruetter på en framridning, det ska sitta innan du kanske ens anmäler dig. Det är lösgörande arbete, avslappnande arbete och finputs som man främst ska tänka på tycker jag. 
 
• Ha en plan för hur din framridning ska se ut - vilka övningar ska du rida för att få din häst så mjuk och framme som möjligt, vad vill du känna på innan du går in på banan, hur länge ska ni rida. Jag brukar planera min framridning på plats, oftast när jag skrittar fram. Brukar vilja variera volter med rakrikting för att ha honom mellan alla hjälper, mycket övergångar och lösgörande. Till sist vill jag känna på lite programdelar så dom sitter. Om dom inte sitter finns det inte så mycket att göra, det är bara att ta det med en klackspark och vara extra noga med hjälperna inne på banan. Kom ihåg att den planen är uppbyggd för hur Frolle ska prestera så bra som möjligt, och att din häst/ar kan behöva något helt annat! 
 
• Titta inte så mycket på andra. Jämför dig inte med andra ekipage, du tappar fokusen helt. Visst, det kan vara lärorikt att se andra rida då och då. Men gör det snälla inte på framridningen, det är då andra ska se på dig och tänka "wow". Inte tvärtom! 
 
• Fråga dig själv varför du inte vågar ta mer plats, vad är det dom andra ryttarna gör för att få dig ur vägen? Använd det sedan på dig själv!  
 
Sträck på dig! Det är kanske det bästa tipset jag kan ge er, som jag jobbar med hela tiden och som jag vet garanterat hjälper. Tänk att det bara är du och din häst, ingen annan, och att ni är bäst. Ett Team Som Ingen Kan Slå. Det tror jag domarna vill se också - självsäkerhet. Om jag var domare skulle jag i alla fall vilja det! 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: pponnymuppen.blogg.se

Riktigt bra tips!

Svar: Skönt att veta att ni tycker det!
Pernilla Hägglund

2012-12-10 @ 21:00:11
URL: http://pponnymuppen.blogg.se/
Postat av: :D

gud så bra förklarat :D

Svar: Åh, tack!
Pernilla Hägglund

2012-12-10 @ 21:01:39
Postat av: Hanna

tack! riktigt bra förklarat ;)

Svar: Ingen orsak, tack själv!
Pernilla Hägglund

2012-12-10 @ 21:02:11
Postat av: Jasmin

Fin blogg !

2012-12-10 @ 23:35:29
URL: http://satsanderyttare.devote.se
Postat av: Mikxki

Fina bilder och riktigt bra förklarat :)

Svar: Tack så jättemycket!
Pernilla Hägglund

2012-12-12 @ 19:55:10
URL: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|