TÄNK, AGERA, MÅ

 
 
För några dagar sedan var min syster uppe på våran vind och letade efter en sak, när hon hittade den här skylten vilken jag tycker är så jädra ball. Det är precis det här jag vill att fler människor ska fatta, att det inte är okej att döma och säga saker som man inte egentligen vet något om. Skitsnack. 
 

Jag vet att jag har sagt det förr, men jag säger det igen och kommer uppenbarligen behöva upprepa det ett x antal gånger till för att fler ska förstå. Sluta snacka bakom ryggen på människor när du inte ens vet historien bakom det du snackar om. Det är så himla viktigt och nyttigt att förstå det här. Jag förstår det här och jag har blivit en mycket bättre människa av det, faktiskt. 
För några år sedan var jag också den som gärna klankade ner på andra på grund av vad dom hade för utrustning, hur det gick på deras träningar/tävlingar och så vidare. Men inte längre. Jag fick faktiskt känna lite på  uttrycket "som man bäddar får man ligga", som det ligger väldigt mycket i. Hur kul är det när en tjej/en tävlingskonkurrent/en klubbkamrat snackar om mina nya ridstövlar när hon inte ens vet bakgrunden till varöfr jag köpte dom? Jag kanske hade sparat ihop pengarna själv, kanske fått pengarna i födelsedagspresent eller ärvt dom? Vad vet hon? Det här är ett ganska milt exempel men det är ändå samma sak. Ett lite tuffare exempel: Det är någon som snackar skit om en annan persons häst, hur den rör sig och vad den är dålig på. Det kan ha många olika bakgrunder. Hästen i fråga kan ha varit med om något som gjort att den inte har samma möjligheter som andra hästar, kanske har den opåverkbart fel i sina leder eller i skelettet. Den, eller ryttaren, kanske hade en dålig dag? Kanske är det en bristning som både tränare och ryttare vet om och jobbar med? Vad vet hon? 
 
När jag hör någon snacka bakom ryggen på en annan person stänger jag av helt eller lägger in en kommentar som "men det kanske beror på något..., hon jobbar säkert med det" osv. Vissa tycker att jag är dryg för att jag försvarar alla, men det är SÅ man ska tänka. Det är SÅ samhället kommer bli en bättre plats för oss att leva i och det är SÅ man kan stoppa mobbing och skitsnack. 
 
Vänligen koppla in hjärnan innan du börjar glappa med käften, tack :) 
 
 


Kommentarer
Postat av: sandra

fint hår du har!

Svar: Tack! :)
Pernilla Hägglund

2012-12-26 @ 17:20:48
URL: http://ms.weride.se/
Postat av: :)

Du har så rätt!


Men skulle du vilja lägga ut en video när du knoppar ? :)

Svar: Kul att du håller med mig!
Absolut, det ska jag försöka göra någon dag.
Pernilla Hägglund

2012-12-26 @ 23:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|