"DU HAR HÖÖKS OCH ÄR DÅLIG, DU HAR KINGSLAND OCH DU ÄR BRA"

Du har Hööks, du är dålig på att rida. Du har Kingsland, du är kingen i ridsportens värld och kommer Lyckas. 
 
Shit, denna norm inom ridsporten är stor.. Jag tänker inte leka duktig på något sätt och skriva falska ord här - jag påverkas faktiskt också, som alla andra i märkesutrustningsdjungeln (långt ord, tog lång tid att skriva...). 
 
Det är S J U K T. Hur kan en extra tygbit, en liten text, ett märke ha så stor makt över oss? Det är liksom bara någon extra trådrulle. Bara. Nej, det är inte så mycket bara. Eller?
 
Jag har massor av gånger hört andra - mina kompisar, helt okända, bekanta - påpeka andras utrustning. Shit, kolla hennes sadelgjord, den är från Börjes. Den där tjejen måste vara duktig, hon har ju BARA märkessaker, hon kommer defintivt vinna.
Då brukar jag oftast tänka "men gud, om dom säger så om andras utrustning, vad säger dom då om min?" och går oftast direkt till datorn för att kolla upp snyggare, dyrare och coolare saker som också bär ett speciellt märke, för att jag vill bli omtyckt och accepterad. Detta är inte okej, absolut inte. 
Man blir inte bättre av att ha trendig utrustning och man är inte en sämre ryttare för att man bär CRW eller KINGSTONE. Inte tvärtom heller. 
Om jag kunde hade jag fyllt min och Frolles garderob med alla de nyaste och fräckaste grejerna. Men jag har inte råd och proriterar vår utveckling före. Trots det går jag och köper något nytt schabrak, piké eller ett snyggt pannband då och då. Men det mesta går till privatlektioner, laserbehandlingar, förebyggande produkter (som Back on Track), tävlingar osv. som jag tror vi har mer nytta av för att komma någon vart. Och det har ju funkat hittills, eller hur? 
 
Självklart finns det dom som har ett överflöde av pengar och har råd med allt, men sedan finns det ju också dom som inte har det. Man ska absolut inte se ner på någon utav personerna, eftersom det yttre absolut inte spelar någon roll. Dock måste jag erkänna att jag blir mer imponerad av en ryttare med utrustning från Hööks som går in och sopar banan än om en "märkesnörd" gör det, för att jag tycker det är så rätt - det sätter liksom alla som dömer på plats. 
 
Håller ni med mig? 


Kommentarer
Postat av: Evelina

MÄRKE!
De är ju trots allt inte vi med dyra märken som skapat dedär ryktet om att vi är "överklass" de dom utan märke som varit tillbakadragen och tagit ett steg tillbaka ;) så de är fortfarande inte bara oss märkesnördars fel ;) jag rider bara i märken av 2 anledningar: kvalité och de är snyggt! Jag ha aldrig sagt att jag bättre än nån annan för att ja inte rider i hööks saker! Och bara för att ja har dyra saker så bryr ja mig fortfarande om min häst och har både kiropraktor, hovslagare, massa saker till hästen (tex. Back on track) mm. Anledningen till att jag har råd med dyra saker är för att jag prioriterar oc hellre köper hästsaker än vanliga kläder! :) dessutom sparar jag! Självklart är det ju upp till va och en men åker man på tävling tycker jag man ser proffsigare ut med matchande saker än om du kommer med ett enfärgat schabrak för 50:- på hööks typ så ;)

Svar: Ja absolut, det är en smaksak! Jag har stött på både dom MED märke och dom UTAN som snackat skit om varandra, och vissa som ren ut har sagt "man ska ha märkessaker om man är duktig". Det är liksom bara struntprat att man man MÅSTE ha dittan och dattan för att kunna visa sin kunskap. Det är båda parters "fel".

Jag skrev inlägget för att jag helt enkelt tycker det är på väg att spåra när det är folk som snackar skit om varandra på grund av deras utrustning. Det är inte det ryktet man vill att ridsporten ska ha, i alla fall inte jag.
Pernilla Hägglund

2012-11-24 @ 18:34:52
URL: http://evelinab.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|