Dressyrlektion

Igår red jag och Frolle för Lena på våran vanliga tisdagslektion. Det var första gången på väldigt länge som vi hade någon på marken som coachade, så jag var faktiskt lite nervös ifall att det skulle vara "hej kom och hjälp mig"-varning eftersom jag endast kört mitt race senaste månaderna. Men det gick verkligen jättebra, vi grävde inte i gammalt utan testade istället nya saker då han var så himla fin.
 
Vi red en övning som kallades "Rubinen". Man rider på en trekant på halva ridbanan. Till exempel M-H-X-M osv. Vid M gör man en bakdelsvändning/skrittpiruett mot H, rider rakt och vid H gör man en bakdelsvändning/skrittpiruett. Därefter rider man i en sluta mot X där man gör ännu en bakdelsvändning/skrittpiruett mot M och rider rakt. Detta gjorde vi i både skritt och trav. I traven sa Lena att jag skulle tänka "långa ben" så jag kunde kittla honom mer under magen och på så sätt få mer trav i honom i slutan. Formningen och tvärningen var kanon, men lite mer trav så skulle det vara toppen. Jag tänkte att jag skulle ha Patrik-ben och det funkade, haha.
 
Sedan skrittade vi innanför spåret på volt och gick sedan ut på spåret för att sätta igång i galopp. När man kände för det skulle man sen styra in och sakta ner till skritt igen. Jag skulle tänka mer uppåt även här för att få mer kvalité och det funkade ganska bra. Gjorde även lite tempoväxlingar för att få igång honom mer, och det gick super. Avslutningsvis ökade vi skritten ett par gången på diagonalen och Frolle gick väldigt fint. Supernöjd med honom! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|