THIS IS HOW I'M GOING TO DO

Tänkte att jag skulle utveckla mitt och Frolles mål 2013, med egna tankar kring det och hur vi ska gå till väga för att uppnå vårat mål. Jag tänkte att det skulle vara ett bra bloggmaterial och dessutom är det bra för min egen skull att ha en skriftlig plan på det hela. Kan ju vara roligt för er att se hur jag tänker och sedan följa vår resa mot målet, här på bloggen! 
 
Målet är alltså att komma upp till högre procent i FEIs Individuella mästerskapsprogram och FEIs lagtävlansprogram, närmare bestämt 62-64%. Just nu ligger vi på 59,26% i FEIs Ind. (startad 4 gånger) och 57,17% i FEIs Lag. (riden 1 gång). Alltså vill jag höja mig med 3-5% vilket motsvarar ungefär 23 poäng. Jag har nu kollat igenom ett av mina protokoll och skrivit dit vilka poäng jag skulle vilja ha (drömmer om att få) om det skulle gå felfritt, inräknat med att längningarna endast är godkända och som jag hoppas det någorlunda ska likna nästa år, men självklart kommer det både gå uppåt och neråt. När jag räknade ihop allt blev det mot 68-70%, vilket känns alldeles för långt borta med tanke på att det är 10% ifrån där vi är nu. Men om jag jobbar efter det protokollet och försöker uppnå dom siffrorna jag skrev tror jag vi kommer lyckas med vårat mål! 
 
Så, hur ska jag lägga upp träningen för att nå det resultat jag strävar efter? Variation är såklart mitt nyckelord. Att ha en varierad träning i olika miljöer, med olika övningar och olika svårighetsgrader tycker jag är det absolut viktigaste oavsett vilken nivå man tävlar på. Det är nyckeln till att hästen ska hålla sig frisk, pigg och stark. Frolle ska både få jobba på banan och få komma ut och sträcka på benen i skogen. Planerna är att rida på banan ungefär 3 dagar och ute i skogen 3 och en vilodag (kommer självklart variera från vecka till vecka, många faktorer spelar in på hur min och Frolles träningsveckor ser ut). 
 
 
När vi ska jobba på banan kommer jag lägga in mycket arbete över bom, både på marken och upphöjda, för att öka ut på hans steg och schvung. Har några övningar jag ska fortsätta jobba med under kommande år som har fungerat bra hittills - träna ingångar till öppnor och slutor med volter, saxa över ridbanan i sluta, rakriktning mellan bommar, skänkelvikning och/eller sluta i galopp, enkla byten på olika linjer, serpentingbågar i alla gångarter, övergångar, tempoväxlingar på olika linjer och i rörelser osv. Det är framför allt stärkande och mjukgörande övningar samt lydnadsövningar som samtidigt förbereder oss för att kunna utföra fler moment bättre. 
 
Ute i naturen kommer jag låta honom gå en del över stock och sten, rakt ut i skogen. Då kommer han behöva använda sin hjärna lite och lyfta på fossingarna. För att stärka rumpmusklerna ska vi jobba en del i backar också. Han ska även få tillfällen att dra på ordentligt och inte ha några krav alls på sig, inte jag heller för den delen. Då blir varken han eller jag uttråkad av att bara rida på bana hela tiden med hjälp av lite omväxling! Jag tycker det är superbra att lägga in vanlig träning på uteritter då hästarna oftast har mer självdriv i naturen, speciellt på vägen hemåt. Då passar det perfekt att lägga in samling när det kommer energi automatiskt eller varför inte länga på traven? Det fungerar kanon på Frolle, och sämre blir det inte med en annan häst som draghjälp ;) Så det kommer vi använda oss mycket av. 
 
Sedan ska jag såklart ta hjälp av min tränare, Lena, som hjälpt mig att utvecklas med alla hästar jag haft. Det är tack vare henne jag faktiskt kan sätta det mål jag gjort och tro på mig och Frolle, för jag vet att jag har henne vid min och Frolles sida! 
 
 
För att jag ska orka med att satsa och vara noggrann måste även jag vara tränad och må bra, såklart. Därför ska jag använda min Crosstrainer för benmuskler plus kondition. Efter varje ct-pass lägger jag in lite styrketräning, framför allt för rygg och mage, eftersom det är dom musklerna man som ryttare använder sig av mest. Jag gillar verkligen att träna, så det är ju ett stort plus! Jag kommer också börja tänka mer på vad jag äter, inte banta eller så men byta ut alla onyttigheter mot något nyttigt istället :) Låter lättare än vad det är dock... 
 

Även om jag planerar att slita häcken av mig för att nå mitt mål och klättra uppåt är det viktigaste för mig att ha roligt. Jag älskar att rida, träna och se utvecklingen men om jag får för mycket press på mig kommer det varken gå framåt eller bakåt. Därför måste jag se till att luta mig tillbaka ibland och flänga runt lite på min underbara ponny, som jag älskar av hela mitt hjärta. Jag är väl medveten om att jag och Frolle kommer möta både motgångar och framgångar under det här året, vilket är helt normalt. För utan motgångar vet man inte vad man ska träna på, utan motgångar kommer man inte framåt. 
 
Det ska bli så himla roligt att arbeta mig framåt genom 2013 med världens finaste ponny vid min sida som jag vet har det. Jag tror på honom, jag tror på oss. Jag tror på att vi kommer klara det här målet! Gör ni? :D
 



Kommentarer
Postat av: Alice

Fin blogg du har! Jag har en röst-tävling på min blogg. mella två super söta ponnyer. Jag skulle blivit så glad om du röstade:D

2013-01-03 @ 12:25:40
URL: http://www.ryttaralice.blogg.se
Postat av: Ida

Fin header:)

Svar: Tack! :) Erica som har gjort min header gör gratis headers just nu, kika in på http://ericachedin.blogg.se!
Pernilla Hägglund

2013-01-03 @ 15:25:53
URL: http://idahallgren.blogg.se
Postat av: Nina

Gud vad roligt det är att läsa om drivna personer som verkligen är beredd att (ursäkta mitt uttal) slita häcken av sig för att nå sina mål!

Lär bli kul att följa er genom framgångar och motgångar! ;)

Svar: Åh, du ska bara veta vad glad jag blev av din kommentar! Tack :D
Pernilla Hägglund

2013-01-07 @ 22:42:41
URL: http://undomsdrommar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|