Frolle är en sjöhäst

Igår öste regnet ner medan jag var i stallet på kvällen. Jag var inte alls så sugen på att gå ut och rida två hästar, men jag är glad att jag gjorde det ändå! Frolle gick så jävla bra. Kanske inte så bra som han kan, men jämfört med tidigare pass - jäklar vilken förändring. Han går nästan alltid bättre när det regnar, varför? Tror han är en sjöhäst! 
Jag bytte bett till ett tredelat med lösa ringar också så det kan ju faktiskt ha berott på det också. Tänkte rida på det någon vecka nu och se hur det utvecklar sig, byta tillbaka någon vecka till det raka och sedan fortsätta så om det funkar. För något år sedan provade jag att variera mellan bett nästan varannan dag och det blev alldeles för rörigt för Frolle så han började lägga tungan över bettet. Men det är ju bra att variera för att inte det inte ska sitta och slita på samma ställe i hästens mun hela tiden.
Vi jobbade med tempoväxlingar och att få igenom förhållningarna i tillbakaridningen vilket jag tyckte funkade helt ok. Vi ska fortsätta jobba med dom för att han ska vänja sig vid att fortsätta jobba under sig med bakbenen även om han ska sakta ner eller öka lite. Ikväll tänkte jag att vi skulle gymnastik- och styrkehoppa lite granna. Det blir studs och några bomserier. 
 
Jag red ut på Buttler igår också medan Erica red jämte på Exet. Han är ganska "knäpp" när man rider ut, vill smita undan genom att springa på tvären eller dra iväg så vi tänkte att jag skulle testa honom utanför ramarna och även rida ut på honom för att försöka få honom att kunna jobba rätt även där. Man får ha en låg och stilla hand, göra många förhållningar men man får absolut inte glömma bort att driva, även om det är en häst som gärna vill springa ska man fortsätta ha skänkeln intill och rama in. Han ville gärna svänga ut med rumpan mot höger så då försökte jag få bogen att följa med men samtidigt knacka honom lite i högersiden för att svänga tillbaka rumpan. Tänkte nästan lite vänstersluta kan man säga. I slutet blev han ganska accepterande och kunde gå relativt stadigt och avslappnat, men det är bara att fortsätta jobba! :) 
 
 
Bilden är från i våras när Erica och Buttler tränade för mig :) 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|