Nationaldagen

Hoppas alla ni har haft en bra nationaldag! Jag har firat den genom att rida två nationella klasser i sommarvärmen.
 
Vi åkte halv sex i morse, jag klev upp halv fyra. Det tog ca 4 timmar att åka. Första klassen startade jag 11:17, värmde i cirka 40 minuter. Då fokuserade jag på att lösgöra honom så mycket som möjligt. Det var väldigt svalt inne i ridhuset så när vi kom ut i solen blev det som rena rama bastun! Frolle koncentrerade sig inte riktigt på uppgiften utan ville hellre kika på barnen som hoppade studsmatta en bit bort, några killar som gick förbi och ville inte riktigt lyssna framåt. Men lösgjord var han i alla fall och fick "väl genomarbetad" som en kommentar av en domare. Det var ju roligt att det märktes, framför allt i slutorna! Men som sagt kändes han inte riktigt framme och uppmärksam. Jag fick 62,692% av domare H, 58,846% av domare C och 62,308% av domare M. Det gav en slutprocent på 61,282 vilket också är ett nytt personbästa för oss i FEI Lagtävlan :) 
 
Till andra klassen red jag fram i ungefär 35 minuter, skrittade honom för hand först och checkade av om han lyssnade på mig från marken. Lösgjorde och galopperade igång honom sedan för att leta fram ytterligare bjudning. Det kändes bra inne på banan, han blev lite lat när vi kom in där, men vi gjorde det bästa av det. Jag tycker travökningarna var helt ok, vi fick sexor faktiskt! Det ska jag vara jättenöjd med. Tycker även att vi gjorde bra ifrån oss i det andra som vi har svårt med. En domare höll dock inte alls med och hakade upp sig på "bjudningen", medan de andra domarna i stort sett inte alls kommenterade det. Haha, Frolle brallade lite i sista galoppökningen också! Han laddade i hörnet och jag klämde åt för att satsa och han kickade. Hade glömt kolla sadelgjorden innan jag gick in på banan också så sadeln hoppade fram säkert 1dm efter det där krumsprånget. Haha! Jag kunde inget annat än att skratta för jag var glad att han reagerade över huvud taget och var så taggad! Vi fick 60,122% av domare H, 62,317% av domare C och snåla 57,805% av domare M. Det gjorde att vi hamnade precis över 60-gränsen på 60,081%. Ganska nöjd men trodde vi skulle få mera och det var det inte bara jag som trodde. Men så länge domarna dömer lika hårt på alla är det bra! Känslan var ju i alla fall bra och jämfört med tisdagens träning var det megabra idag! 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|