Tömkörning för Frolle

Igår tömkörde Lena Frolle. Jag har ju tömkört honom några gånger tidigare, som ni vet, men jag är inte lika rutinerad som Lena och kan därför inte riktigt plocka fram på samma sätt som henne. Just nu ligger fokusen på att få honom att hitta sin inre längningsförmåga kan man säga, haha. Det verkar som om det handlar om att han inte riktigt förstår vad han ska göra och med mig skumpandes på ryggen med ostadiga skänklar blir det inte bättre för honom, så därför är tömkörningen ett bra alternativ. 
 
I början ser man att han är lite spänd på tömföraren, alltså Lena. Det har jag sagt tidigare att han tycker det är lite obehagligt till en början men efter en stund accepterar han det och försöker. Han vänder sig ibland vilket är hans sätt att säga "vänta, jag fattar inte, kan vi ta om det?". Efter några varv kommer han ner lite i formen och slappnar av, vågar lita lite mer på Lena och springer fint. Fick en kommentar av Jessica Schnell medan hon red på Frasse samtidigt som Frolle tömkördes: "Inte visste jag att du hade en lusitano-hingst"! Det gillar vi, inte sant? :D
I slutet länger han ju verkligen ut sig! Han var så duktig. Det blev en lång avskrittning och sedan stretching på det. Idag har vi varit ute i skogen och busat av oss! 
 
I morgon ska Lena tömköra honom igen och sedan är det två ganska lugna dagar innan vi styr mot Strängnäs och ett 3-dagars meeting på Gripens Ryttarförening
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|