KYLER, KYLER & KYLER...

 
Igår när jag tog in Frolle och borstade honom var han varm i vänster bakhov och vilade den hela tiden. Provade att trycka med hovkratsen hårt i hoven - typ som en visitertång - men han reagerade inte. Mamma tittade även hur han rörde sig, men vad hon kunde se så haltade han inte. Promenerade med honom en stund innan jag tog in honom igen och kylde med kallt vatten i cirka 10-15 minuter. Sen åkte BoT-skydden på under natten, I morse var han också varm så vi ringde efter hovisen. Han var här i måndags och skodde och det var efter det jag märkte av värmen. Han kom i morse och drog av skon, klämde och kände. Sulan på hoven var alldeles mjuk och Frolle reagerade när han klämde med tummen, så troligtvis råkade han verka honom lite för mycket (han är väldigt svårverkad, då hans hovar är lite special). Man kan jämföra det med när vi klipper våra naglar lite för korta - det gör ju ont.
Han satte på en sula som täcker hela hoven istället för snösulan så att den skyddar originalsulan. 
Nu ska jag rida på som vanligt, eftersom han inte haltar och vi har satt dit en sula. Hoppas verkligen detta hjälper! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|