Frollegull

 
 
Idag fick min prins gå ett lösgörande tömkörningspass på banan. Jag ville inte att han skulle spänna sig något och krångla till det för honom så jag höll det enkelt. Han fick skritta fram helt fritt, alltså inga tömmar över huvud taget. Han traskade runt mig ändå, som om han var inspänd haha. Sedan la jag till tömmarna och jobbade med en aktiv skritt och halter. Gjorde någon enstaka ryggning, men det blir lätt att han kopplar ihop det med halt så därför la jag det lite åt sidan idag. Trav- och skrittövergångarna var han lite tveksam på idag, han satt inte igång på en gång som han brukar men efter några repetitioner gick det fint. 
Han fick gå varv på varv på varv i galoppen, få upp pulsen och sedan fortsätta i samma tempo en stund. Jag ville hitta en avslappnad, rund men samtidigt aktiv galopp och den fann jag i båda varven strax innan jag avbröt. Man ska avsluta när det går som bäst vet ni ju :) Joggade av honom och sen fick han promenera runt en stund på fria tömmar. 
 
Jag är riktigt nöjd med honom idag, han fick liksom bara släppa på lite spänningar, komma ner i formen och frusta. Han såg väldigt avslappnad ut under passet och gillade det, båda öronen var åt sidan och "guppade" mjukt. I morgon ska vi ut i skogen och klättra och på söndag ska vi köra ett likadant pass som idag. Det tror jag blir kanon för honom innan tävlingsveckoplaneringen drar igång. 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|