Presentation

Nu när det har trillat in en hel del nya läsare här tänkte jag att det kunde vara roligt med en presentation för er, om mig och mina hästar. Så ni vet vad ni läser om liksom! 
 
Jag heter Pernilla Hägglund och är 16 år gammal. Jag bor på en bondgård 2 mil söder om Hudiksvall och rider för Hudiksvalls Rid- och Ponnyklubb, HRPK. Jag pluggar andra året på REAL Gymnasiet i Gävle dit jag pendlar med tåg varje dag.
Jag har under hela min uppväxt haft hästar omkring mig, båda mina systrar har tävlat i hoppning och även mamma är intresserad. Jag har ridit på ridskola sedan 6 års ålder och fick även min första egna ponny runt den tiden. Sedan dess har jag aldrig varit hästlös och har haft 4 olika ponnysar - russet Lojstas Röding, arabkorsningen Boy van Het Kattenest och mina nuvarande korsningar Unexpected och Mr Snowflake. 
Jag brinner för att hjälpa andra med sina hästar, utbilda och utveckla. Just nu hjälper jag Erica Schedin med hennes ridtravare som jag även tävlat med i Augusti. Sen tycker jag även att det är roligt att fotografera, shoppa och köra traktor! 
 
 
 
Unexpected, Exet, är en svensk korsningsponny och är 14 år. Han har varit här i 9 år, först min äldsta systers hopponny som tävlade med honom upp till Nationell LA+5 och tränade 130 banor. Sedan har både mina andra syster och jag haft honom. Jag ville först inte ha honom men vi kunde inte sälja honom så jag fick helt enkelt nöja mig. Redan då var jag inne på dressyrspåret, men eftersom Exets galopp inte är ren var han inget dressyrämne men jag envisades såklart ändå. Jag har utbildat honom i dressyren och han har fått en mycket bättre galopp nu än vad han hade för 3-4 år sedan, tack vare dressyren helt enkelt. Vi har startat några LB:1or på 50-60%. Just nu är han mest som sällskap åt min andra ponny och rids för tillfället mycket av Erica som är hans medryttare. 
 
 
Mr Snowflake, Frolle, är 16 år och en dansk korsningsponny. Hans utseende är lite utöver det vanliga - inte många hästar som har fullt med snöflingor över hela kroppen liksom. Han är den första hästen jag valt själv och han h
ar jag ägt i 2 år och 5 månader. När jag köpte honom var han hopponny, så jag har skolat om honom till dressyrponny. Tillsammans har vi tävlat upp till nationell dressyr med 64% i båda klasserna som personbästa. Det är för tredje året i rad vi är med i HRPK's elitlag. 2011 vann vi Hälsinge Dressyr Cup och tog DM-silver. Regionalt har vi personbästa på 69% i LA:P1. 
Nästa år är vårat sista år och sen ska jag plocka upp honom till storhästtävlingarna. 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Erika

Va kul att få en presentation av dig o dina hästar. :)

Svar: Vad roligt att du uppskattar det!
Pernilla Hägglund

2013-09-17 @ 15:47:25
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Malin Ottenbäck

En fråga bara, är det jobbigt att pendla till Gävle varje dag och komma hem sent och måste fixa stallet osv?
Funderar på att gå i Gävle nämligen och då måste jag också pendla. Så tänkte fråga om du hinner med hästarna och så? :)

Svar: Jag svarar i ett inlägg, eftersom det kanske är fler som undrar! :)
Pernilla Hägglund

2013-09-17 @ 16:39:26
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|