Stallbygge

Vi ska bygga ett nytt stall! Japp, ni läste rätt. Vi har en utbyggnation i våran förra ladugård som vi använder som ett förråd nu. Vi hade kossor som skulle kalva och kalvar där förut, plus att vi faktiskt hade vårat gotlandsruss där ett tag innan vi skaffade fler hästar. 
 
Jag och mamma mätte och planerade idag. Först hade vi tänkt sätta in 4 boxar, men sedan kom hon på att det är en väldigt djup golvbrunn i ena "hörnet". Det är ju såklart ett tjockt lock på, men det känns ändå bäst att inte ha en häst där liksom. Så det blir 3 boxar, men väldigt stora och luftiga. Det kommer bli två på 10,5 kvadratmeter och en på 11,5 om jag minns rätt. Där golvbrunnen är lämnas ungefär 5 kvadrat tror jag (i framtiden kanske en liten b-ponnys box..?), men där kommer jag ställa skottskärran, ryktlådor, mockredskap och lite annat som kan vara bra att ha nära till hands. I det gamla mjölkrummet som jag använder som tvättrum nu kommer vi inreda sadelkammare, fikarum, omklädningsrum (finns redan) och torkum för täcke, schabrak osv. Foderrum kommer vara i samma foderrum som vi hade åt kossorna, där vi har ett litet hönshus just nu.
 
Det svåraste är att hitta inredning som är till ett rimligt pris men samtidigt snyggt och stilrent. Så om ni har sett någon snygg men prisvärd inredning får ni gärna hojta till i kommentarsfältet! :)  
 
 
Bakom mig och Frolle ser man portarna till foderrummet. Till vänster ser man knuten på utbyggnaden där vi ska bygga stallet. Vill ni se bättre bilder utanpå och inuti? 


Kommentarer
Postat av: Viktoria

Före och efter bilder hade varit jättekul att se! :D

Svar: Då ska det klickas!
Pernilla Hägglund

2013-09-26 @ 19:58:13
URL: http://viiktoriabengtsson.blogg.se
Postat av: Erika Pettersson

Vore kul att se bilder :)

Svar: Japp, då ska jag klicka några! :)
Pernilla Hägglund

2013-09-27 @ 09:44:23
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|