Dressyrhästar ska inte ridas ut

Dressyrhästar ska inte ridas ut, absolut inte. Sant, eller? Det beror väll lite på vem man frågar. Men det som fick mig att reagera på detta var när jag var på en tävling i början på säsongen och satt i anläggningens cafeteria. Bakom mig satt det några tjejer (antagligen inriktade på hoppning) som diskuterade dressyr och en av tjejerna sa: "Alltså, jag skulle aldrig kunna vara dressyrryttare, tänk att bara rida i ridhus varje dag och aldrig hoppa liksom". Vänta nu... va? 
 
Ja, jag är väl medveten om att det finns dressyrryttare som aldrig rider utanför fyra väggar men sen finns det ju också en annan typ av dressyrryttare - vi som faktiskt blandar in uteritter och hoppning i våra dressyrhästars träning. Jag är en sådan typ - det vet ni som läser min blogg. 
 
Min åsikt är att hästar som tränas med variation är betydligt mer hållbar, lycklig och säker. Variation i träningen handlar inte bara om varierande övningar - det handlar om varierad miljö, varierat underlag, variation mellan kondition/styrka/gymnastiserandepass och varierad träningsform. En häst som inte rids ut anser jag är betydligt mer osäker på en ny tävlingsplats, prisutdelningar osv än vad en häst som är van att det händer saker runt omkring är. Dessutom är en häst som gått på olika underlag innan inte lika känslig vid för hårt/för mjukt underlag på en ny tävlingsplats
 
Jag var på ett studiebesök en gång hos en internationell hoppryttare. Hon hade jättefina vägar att rida på utomhus, men eftersom hästarna blev som tokiga när dom kom ut höll hon sig i ridhuset istället. Jag kan tycka att det är väll inte så konstigt? Det är väll självklart att hästarna blir glada och till sig när dom ska ridas ut på en väg istället för ett ridhus - dom är ju tydligen inte vana med det? Man måste börja någonstans och jag tycker att man som ryttare är skyldig sin häst att få vara glad, sprallig och bli lite till sig när man rider ut. 
 
För mig är det en självklarhet att en häst ska få varierad träning oavsett om den blir lite mer på tårna av vissa träningsformer, och jag förstår mig ärligt talat inte på dom som rider i ridhus dag ut och dag in
 
 


Kommentarer
Postat av: Linda

Roligt, jag hade uppe detta ämnet häromdagen emd varierad träning. Men jag kan förstå dom som inte rider ut sina hästar. Alla hästar klarar inte av det, däribland min Josie. Hon är helt eneklt inte van vid att ridas ut och det blir mer ett stressmoment än en njutningsfull ridtur. Tråkigt, men sant! :(

Svar: Jaha, vad intressant! Jag ska kika in på din blogg och läsa i så fall :) Men då är det väl rätt tid att vänja din häst, så att det så småningom kan bli något roligt för er båda? Hon kanske är lugnare med någon annan i täten eller om du börjar på t.ex. en åker och rider korta stunder? Eller om du rider rakt ut i skogen? Jag har ridit ett varmblod åt min kompis som blev helt galen på uteritterna men efter en tids träning och kortare stunder rakt ut i skogen bland stockar och sten blev det bättre och idag rider hon ut regelbundet på honom. Så det är inte omöjligt! :)
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 18:45:16
URL: http://hanssonlinda.blogspot.com
Postat av: Jennie

Jag rider inte heller ute nån gång, än mindre ut i skogen. Men detta beror inte på hästen, Prinsen är den snällaste häst man kan hitta att rida i skogen på. Bryr sig inte om mycket, bara går. Problemet för oss är jag själv. Jag är så himla rädd för att rida utanför ridhuset, även fast jag vet att hästen är så jävla snäll. Hade jag haft någon trygg ryttare och häst med mig kan jag nog rida ut i skogen. Men inte långt! Du får nog hjälpa mig där, Pernilla ;)

Svar: Du kan ju också bara testa att rida runt ridhuset först, eller bara upp till stallet. Så småningom kommer du våga mer och mer och sen kommer du också kunna rida ut! Det är bara att prova på :)
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 19:25:53
Postat av: madde

Om "hästarna" inte klarar av det (ryttarna?) så kan man alltid lära dom :) Oftast är det jui för att dom inte är vana och då får man vänja dom, är det något annat som ställer till problem så får man gå till grunden och lösa det ist

Svar: Precis! Exakt så tycker jag man ska göra. Det är ingen idé att sopa det under mattan :)
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 19:28:26
Postat av: Linda

Hon funkar med en annan häst. Åkte iväg och red på berget en gång. Efter ca en Timma blev det bättre. Roligt så in i bland. Hemma runt stallet är allt bara sönderkörd skog och asfalt= inget kul. För.övrigt är det jag som inte tycker det är särskikt kul att rida ut. Brukar skritta av på våran uppfart. Det funkar.

Svar: Okej, då låter det som att ni hittat ett fungerande system :) Dock jobbigt att ni behöver åka en bit för att kunna rida ut. Det är bara att träna vidare!
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 19:35:58
URL: http://hanssonlinda.blogspot.com
Postat av: Erika

Vi har en häst på ridskolan som är en dressyrhäst och när ridläraren frågade hut hon var att rida ut. Ägaren berättade att hon hade aldrig ridit ut henne. Hästen är 10 år och har aldrig blivit riden ute.. Jag blev helt chockad när jag fick höra det!

Innan hon kom till ridskolan hade hon blivit hoppad 1-2 gånger i sitt liv.

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att rida ut även om man har en galopphäst osv.

Svar: Usch, stackars liten! Speciellt är det ju med ridskolehästar som ska klara av att leda små tjejer överallt, dom kan ju absolut inte vara kinkiga i sådana situationer.
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 20:39:22
URL: http://nattstad.se/moorliind
Postat av: Alice

För snart ett år sedan hade jag praktik hos Mads Hendeliowitz, när jag kom dit trodde jag inte att någon av hästarna fick komma utanför ridbanan/skritten/ridhuset förutom när de skulle ut i hagarna (Jimmy Choo och Weihenstephaner var instängda i sina boxar hela dagarna till och med!) Men i alla fall så blev jag faktiskt förvånad när hästarna väldigt ofta skrittades fram och av runt herrgården, ännu mer förvånad när Mads gjorde det själv också, hehe. Visserligen var det inte så långt runt herrgården, det kanske tog fem-tio minuter, men jag tror att det räckte för att alla hästarna där skulle vara så personliga och livsglada som de var. Jag tror det märks väldigt tydligt, bara i hanteringen om vilka hästar som får komma utanför fyra kanter och röra sig. Jag ser helt säkert i mitt stall vilka som får och inte får, trots att jag egentligen inte vet hur alla tränas.

Svar: Man ser väldigt ofta att de stora ryttarna inte rider ut sina hästar särskilt mycket, man blir glad om dom bara får vara ute. Men då är ju hästarna värda flera miljoner så då vill man ju självklart inte riskera skador osv. Men att bara skritta av utomhus, som du sa, kan ju räcka och jag är som du glad om man ser i alla fall det.
I ryttarelitens stallet såg man Peders hästskötare rida på en väg utomhus och då blev jag glad och varm i hjärtat. Dessutom verkar alla ryttarparen vara noggranna med att hästarna får utevistelse i stora hagar. Kul att se! Det är nog inte lika vanligt utomlands.
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 20:44:55
URL: http://haffiefever.blogg.se
Postat av: Rebecka

Jättekul att läsa! Spelar ingen roll om det är hopp eller dressyr ryttare, det finns dem som inte rider ut inom båda grenarna! Härligt att se en till som tar sig en runda emellanåt!

Svar: Javisst finns det även hoppryttare som inte rider ut, men eftersom jag inte har lika koll på dom tog jag bara upp dressyren. Finns inget mysigare än att rida ut i skogen :)
Pernilla Hägglund

2014-04-09 @ 21:12:41
URL: http://beckapetersson.blogg.se/
Postat av: Sandra AW

Jag är dressyrryttare men rider och tävlar alla disipliner. Klart man ska variera sin hästs träning men jag lovar att jag inte skulle tacka nej till ett ridhus heller ;)

Svar: Kul! Nej det skulle inte jag heller, att rida i ridhus ibland är ju också det varierad träning :) Jag har själv en ridbana på gården och det räcker för mig, men det skulle vara bekvämt med ett ridhus att rida i ibland också.
Pernilla Hägglund

2014-04-10 @ 07:23:23
URL: http://sandra.webrider.se
Postat av: Erika Pettersson

Klart alla hästar oavsett inriktning bör få komma ut i skogen o tränas, leka av sig och släppa lite på kraven, men ändå jobbas o ridas rätt.

Oavsett om den är dressyrinriktad eller hoppinriktad i skogen kan man ju träna styrka, kondition m.m. på ett toppen bra sätt. :)
samt mod igenom vattenpölar, rakt ut i skogen m.m. och mod behövs ju för att inte noja sönder på tävlingsbanorna sedan så, ut i skogen för tusan. :D

Svar: Precis så! Man kan utnyttja naturen på alla möjliga sätt. Jag älskar skogen! ;)
Pernilla Hägglund

2014-04-11 @ 13:44:05
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|