Lördag

Hej på er! Jag har precis kommit ur en varm dusch efter att ha varit i stallet. Man blir ju iskall av att vara ute nu! Jag rider dessutom inte med täckbyxor eller långkalsonger när jag rider i sadeln så då blir jag extra kall.. Hur som helst så har både Frolle och Leon aktiverats. Frolle fick trimma på åkern och Leon promenerades.
 
Igår red jag ut på Frolle så det passade bra med ett ridpass med mer fokus från både hans och min sida idag. Han var väldigt pigg (börjar bli en vana att skriva det nu, kul!) och den energin kunde vi använda i dagens arbete! Med tanke på att vi rider i snön och samtidigt jobbar med olika samlande övningar kan det vara bra med lite mer power. Nu när det är snö måste jag ju också tänka på att det är mer ansträngande och inte rida för länge på oplogade vägar/åkrar/ridbana och såklart med många skrittpauser. Frolle var i alla fall väldigt fin att rida. Vi jobbade mycket på en fyrkantig volt med piruett/bakdelsvändningstänk i hörnen idag, i alla gångarter. Några meter innan hörnet samlar jag upp honom och fångar upp energin, i hörnet flyttar jag honom och ur flyttningen ökar jag tempot något och släpper fram honom lite i formen. Det är jättebra så man inte fastnar i samma tempo hela tiden, det är ju ändå övergångarna som är stärkande! Jag varvade det arbetet med lite skänkelvikningar och öppnor i traven och i galoppen red vi på en volt med tagen bakdel samtidigt som jag minskade storleken och samlade. Sedan avslutade vi och då kändes han väldigt nöjd och belåten! Ett härligt pass med andra ord. :) 
 
Leon och jag tog en promenad på ca 20 minuter. Han gick så bra igår och fick förmodligen en hel del nya saker att tänka igenom, så jag tror en promenad i friskt tempo gjorde gott för honom. Han har ju en helt fantastisk skritt! När han slappnar av och skrittar genom hela kroppen har han ett övertramp på lite drygt 3 decimeter. Det svåra med en sådan skritt är att behålla den och inte "förstöra" den. Som tur är är jag van med att rida Frolle som också har en stor skritt så det är inga problem för mig, men man måste alltid ha det i bakhuvudet! 
 
Nu ska jag äta middag och ikväll ska jag förbruka en av mina julklappar! Haha. Ni får se sen! :) 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|