Mjuk som smör

Idag red jag och Frolle ett pass på banan med fokus på lösgjordhet. Jag lägger in ganska många sånna pass i min planering som ni kanske märkt. Det är för att det är min allra högsta prioritet - att Frolle är lösgjord från topp till tå. Nyckeln till bra resultat och framgångar i tävlandet är lösgjordhet. För att kunna göra momenten som krävs måste hästen först och främst vara helt mjuk i kroppen och lugn och lyhörd i sinnet. Det finns inget värre än att komma in på banan och rida igenom ett program med en häst som står emot, är totalt oböjbar och är springig. Och det finns inget underbarare än att tävla en häst som är mjuk, spänstig, elastisk, "sökande" och positiv. Då blir alla moment så himla mycket enklare och säkrare. En lösgjord häst är en hållbar häst. 
 
Hur som helst.. Frolle var så jäkla fin! Jag kände wow direkt när jag satt upp. Han var redan då väldigt mjuk i sidorna och spänstig, så jag trodde inte att han skulle släppa ännu mer. Men jävlar vad han lossnade senare under passet! Har han någonsin varit så lösgjord ens? Han var mjuk som smör! Han lyssnade på minsta lilla vink och var så himla positiv till arbete. Jag är galet nöjd med min helt underbara Frolleboll idag och längtar mer och mer tills vi ska göra säsongsdebut den 23e! Bästa ♥
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin Ottenbäck

Har du någon bra övning som ger en mjuk häst?
Hur värmer du upp honom? :)

Svar: Jag svarar i ett inlägg, håll utkik! :)
Pernilla Hägglund

2014-02-07 @ 20:51:40
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|