Svar på kommentar

 
Det kanske är flera som undrar samma sak som läsaren ovan, så därför tänkte jag att jag skulle svara i ett inlägg. 
 

• Jag går andra året på Naturbruksprogrammet med hästinriktning på REAL-gymnasiet i Gävle. Det är ett yrkesförberedande program men man kan läsa till högskolebehörighet om man känner för det i tvåan och trean. När man läser ett yrkesprogram blandas det in mycket praktiskt i utbildningen - vi har varit på många studiebesök på olika gårdar (bland annat ett stuteri), har en praktikdag i veckan, en "hästdag" i veckan samt långpraktiker utspridda under åren. På hästdagarna har vi teori på förmiddagen och efter lunch rider/longerar/tömkör vi. Två gånger per år har vi gästtränare med landslagsanknytning samt lite olika tävlingar som ryttartest, stilhoppning och till våren ska vi ha en dressyrtävling. Genom att gå detta blir man diplomerad hästskötare. 
 
 
• Ja, jag är relativt nöjd med det program jag valde. Jag var skoltrött när jag slutade högstadiet så jag kände för att gå något som jag var intresserad av och som inte hade så mycket plugg. Då var det ju helt klart det rätta valet, men nu i efterhand ångrar jag mig lite. Den största anledningen till att jag tröttnat lite nu är nog pendlingen som tar upp cirka 2-4 timmar av varje dag och att jag varit borta så mycket under höstterminen. 
 
Sen är jag lite "besviken" på själva ridningen. Jag tycker det var jättebra att vi började från grunden med sitsen och balansen första året, men jag tycker inte att det händer så mycket. I och för sig så rider ju jag väldigt mycket hemma (som jag gjort under hela mitt liv) och på en hög nivå så jag antar att kanske vill lära mig mer om svårare rörelser för att komma vidare i min egen ridning och mitt tävlande. Självklart är det svårt när alla i klassen rider på olika nivåer, så det går ju absolut inte att kräva mer. Förhoppningsvis kommer det mer sånt i trean.
 
Förutom detta tycker jag att det jättebra med en kombination av teoretisk och praktiskt. Man lär sig mycket genom att göra det i verkliga livet och inte bara läsa i en bok - dessutom är det så mycket roligare. Praktikdagarna är den roligaste - och lärorikaste - dagen på hela veckan tycker jag! Jag har ju haft min praktik på hästkliniken i en halv termin första året och där lärde jag mig otroligt mycket och efter det har jag lagt min praktik på HRPK som är klubben jag tävlar för. Nöjdare än mig kan man inte vara vad gäller den! Långpraktiken hoppas jag på att kunna lägga i Tyskland hos Patrik Kittel eller på Lövsta hos Tinne Vilhelmsson. Det vore häftigt! Men nu glider jag lite från ämnet.. 
 
 
• Om jag skulle byta linje nu skulle jag nog byta till en såndär tråkig plugglinje, haha. Största anledningen är för att jag kan plugga det hemma i lilla Hudik. Då hade det inte blivit lika långa dagar och jag hade kunnat lägga ner ännu mer tid hemma i stallet. Men samtidigt.. Nej - jag är otroligt glad över att jag bestämde mig för att plugga i Gävle och komma bort från den här skitsnackande lilla skitstaden. Människorna jag träffat och lärt känna i Gävle (alltså mina underbara tjejer från NB12A) hade jag aldrig lärt känna om jag bodde kvar här. Jag har vuxit mycket som människa av att börja gymnasiet i en annan stad, helt på egna ben. Så även om jag kanske inte är jättenöjd med programmet jag valde så är jag så galet jävla nöjd med att ha tagit steget och modet att plugga någon annanstans. Det finns inget mysigare än mörka morgnar i tågvagnen med strömmande musik i öronen, komma fram till en så fin stad som Gävle och träffa världens skönaste tjejer. Det bara skriker power
 
 
 
Vi i NB12A lunchar på Max.
 
 
Ett roligt skolarbete vi gjorde i ettan som handlade om miljö och skapelseberättelsen om jag inte minns fel. 
 
 
Jag håller i en av sköldpaddorna på skolan! 
 
 
Mötte Patrik Kittel på mässan i Globen 2012 som REAL bjöd oss på (och gör varje år!).
 
 
 Två av Furuviks getter som vi har på studiebesök hos.
 
 
Teambuildingdag i Hemlingby! 
 
 
Skolavslutningen 2013 i Läkerolen! 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin Ottenbäck

Har haft funderingar på att gå just häst inriktningen på REAL i Gävle. Men jag vet inte riktigt. Det vore jättekul just då, men vad ska jag göra sen liksom? Jag vet inte om jag har så mycket hästintresse så att jag skulle kunna jobba med det hela livet...
Åh, det är så svårt. ;)

Svar: Du kan ju bli nästan vad som helst även om du går denna linjen, för om du läser högskoleförberedande ämnena blir det precis som en vanlig linje bara det att du läser häst också! :)
Pernilla Hägglund

2014-02-04 @ 17:25:42
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|