Mål 2014, Mr Snowflake

Målen 2014 är...
 
♥ Nå 70% i LA:P1
♥ Nå 65% i nationella FEI
 

Vi ligger väldigt nära dessa mål redan nu. I LA:P1 har vi ett personbästa på 69,47% och i FEI ligger det på 64,51%. Men för att nå dessa mål måste vi såklart vässa upp träningen och verkligen slipa på detaljerna. Allting är helt klart godkänt och bra, men det finns många moment som vi kan förbättra. 
 
Längst ner i min "målpyramid" har jag skrivit varierad träning. Det är nyckeln till all framgång tycker jag. Då menar jag alltså varierad miljö, varierade underlag och varierande övningar. Ibland tar vi pass i skogen, ibland på åkern, ibland på ridbanan hemma och ibland i ridhuset på ridskolan. Varierande underlag är asfalt som är sviktande och perfekt att skritta och jogga på, hårda grusvägar, mjuka grusvägar, sandvägar, skogsstigar, ridbanegrus, ridhussand, gräs och så vidare. Med varierande övningar menar jag att ibland träna över bommar, gymnastikhoppning eller helt enkelt variera övningarna så jag inte bara nöter samma sak hela tiden. 
 
Sen kommer "träna upp Frolles styrka och smidighet". Om vi ska kunna gå vidare i pyramiden krävs mycket styrka och smidighet. Han måste klara av att gå små volter, tvära mycket i öppnor, slutor och skänkelvikningar, gå dirket ner till skritt från galopp och direkt till galopp från skritt osv. utan problem. Det handlar mycket om vad han orkar att göra och hur mjuk han är i kroppen. Så mycket lösgörande, stretchzooning, klättring och styrkehoppning kommer vi syssla med. Detta steg kan man faktiskt såll ihop med nästa tycker jag där jag skrivit "rida mycket lösgörande byggarparr och mycket över bom".
 
"Träna halvhalter, övergångar och tempoväxlingar" är steget därpå. Här handlar det mer om lydnadsträning där jag verkligen vill att han ska vara uppmärksam och lyhörd på mina hjälper. Det är ett faktum om vi ska kunna plocka fler poäng på alla moment. Han måste vara fokuserad och kunna ta mina hjälper mjukt och sansat, inte genom att spänna sig och bli platt. Detta jobbar vi mycket på just nu på träningarna med Lena och det ger fantastiska resultat. 
 
Sen kommer ett steg som innefattar med momentträning - "träna upp enkla byten, halter, öppnor, slutor, ryggning och skrittpiruetter". Många av dessa moment brukar ha kofficient vilket betyder att poängsiffran dubblas. Här kan man alltså tjäna mycket poäng, men även tappa. Så det gäller ju att dessa är bra för att samla poäng till högre procent. Enkla byten gör han riktigt bra - när jag rider rätt. Så här är det mer jag som ska vara extra noggrann med min ridning och se till att jag ger rätt hälper rätt tidpunkt. Halterna jobbar vi på, speciellt från galopp. Öppnorna och slutorna har börjat lossna för oss nu, så förhoppningsvis kommer det bli ännu bättre om ett par månader. Ryggningen är vår största svårighet och jag vet inte riktigt hur jag ska träna på det. Jag får ta upp detta med Lena helt enkelt! 
 
Sen har jag satt upp ett delmål kan man säga, innan det "riktiga" målet - rida på stadiga 63-64% nationellt. Detta måste vi klara innan vi kommer kunna nå 65%. Vi har ju ändå bara ridit över 64 två gånger så detta är ett viktigt delmål. 
 
 
 

 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|