Gripens Ryttarförening

I helgen har jag och Frolle som sagt varit i Strängnäs på Gripens Ryttarförening. Vi har deltagit i deras Ryggkirurgiska Klinikens Regionala Ponnycup där Lag 13 och LA:P1x2 ingick. På fredagen red vi Lag 13, lördag och söndag LA:P1. 
 
Lag 13 fredag: Jag fick inte riktigt loss honom ordentligt på framridningen, men hade ändå en bra känsla och att han var med mig. Inne på banan fick vi en del missar som jag berättade HÄR vilket kostade massor av poäng. Vi fick procenten vi förtjänade tycker jag. 65,61% vilket satte oss på en niondeplats av 23 startande och 6 placerade. 
 
LA:P1 lördag: Frolle mjuknade ganska bra på framridningen men jag hade kunnat rida loss honom ännu mera tycker jag. Jag la helt enkelt för lite fokus på lösgörande och la mer vikt vid att känna på tävlingsformen och rida rörelser för att få igång honom. Nu i efterhand tänker jag att jag skulle ha lösgjort honom bättre och ridit fram längre. Hur som helst kändes det bra inne på banan och jag (samt många andra åskådare) blev besvikna på procenten vi fick. 63,026% vilket ledde till en delad sjundeplats av 24 startande och 6 placerade. Finns det något värre än att vara första utanför placering...? Så irriterande! 
 
LA:P1 söndag: Eftersom att jag var missnöjd med lördagens tänk kring framridningen gjorde jag om gjorde rätt idag. Vi red fram 10 minuter längre och fokuserade på lösgörande arbete ända tills han kändes mjuk och fin. Det jobbet tog ungefär 30 minuter och sen kunde jag plocka upp honom i formen och känna på lite rörelser, men då och då checkade jag av i en längre form att följde mig och var lika lösgjord och smidig som innan. Underlaget på banan var tungt efter en natts regn så det gjorde att han tappade bärighet i de flesta momenten och blev lite tungriden. Annars kändes det superbra och vi hade inga stora missar! Men eftersom att han såg mindre "lätt" ut och tappade bärighet drog det ned ganska mycket. Trots det förväntade jag mig lite högre procent, men tyvärr blev det inte så. 63,421% och en trettondeplats av 22 startande och 6 placerade. 
 
Jag har haft en mycket bra ridkänsla alla tre dagar, men tyvärr var inte domarna riktigt på våran sida och det var många fina ekipage i startfältet. Jag är verkligen supernöjd med både Frolle och mig. Jag har ju haft feber, halsont och snuva alla tre tävlingsdagar så det har varit ganska påfrestande för kroppen att tävla. Men det gick bra ändå och Frolle var så duktig! :) 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin Ottenbäck

Det är trotsallt känslan som är viktigast! Men det är så himla irriterande när man har jättebra känsla och så får man låg procent. Precis utanför planering är också hemskt. Förra året kom jag utanför planering i nästan alla tävlingar jag ställde upp i :/

Svar: Ja, det är det verkligen :) Sjukt irriterande.. Uscha, vad jobbigt för dig! Hoppas du haft lite bättre tur detta år :)
Pernilla Hägglund

2014-06-30 @ 10:31:36
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|