Treårstest

Jag fick en fråga bland kommentarerna vad treårstest innebär och varför man gör det, så det tänkte jag svara på nu! Jag har själv ingen tidigare erfarenhet av treårstester, så jag är själv inte så jättesäker på hur det går till. Men jag ska försöka göra mitt bästa att förklara ändå! :)
 
Ett treårstest är precis som det låter - ett test för treåringar. Det är inget obligatoriskt som alla treåriga hästar måste genomföra, men om man vill vara säker på att hästens utbildning ligger i fas är detta ett bra mål. Om man tänker satsa på championat måste man ha ett treårstest med diplom i hästens bagage också, om jag fattat det hela rätt. 
 
Treårstestet delas upp i tre delar, men allt genomförs samma dag. Först går hästen igenom en ID-kontroll och mankhöjdsmätning.Sedan visar man hästen för hand för en exteriördomare som då bedömer hästen skritt, trav och exteriör. Föraren (alltså jag) leder hästen och visar upp den med eventuell medhjälpare med pisk bakom hästen. Hästen löshoppas och innan den börjar hoppa ska den visas i fri galopp runt fyrkanten och även den bedöms. Hästens hoppkapacitet bedöms efter hur den visas, alltså gäller det att man övar på hur man ska löshoppa hästen i tid innan testet så det inte bli krångel. Dessa två moment är obligatoriska för alla hästar som deltar på treårstestet, men om man vill kan man även göra ett ridprov. Dock måste man göra ridprovet om man vill att hästen ska få diplom eller bli kvalad till 3-årschampionatet. Man rider 1-2 st samtidigt och det som bedöms är: framåtbjudning, harmoni och samarbetsvilja, naturlig lösgjordhet, balans och bärighet under ryttare. 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin Ottenbäck

Tack för svaret! Det låter jättekul ju. Synd att min ponny snart är 22, haha ;)

Svar: Ja, det ska bli superkul! Haha, åh vad synd.. ;)
Pernilla Hägglund

2014-03-06 @ 21:44:21
URL: http://tildaomalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|