Tävlingshelgen

I fredags red jag och Frolle förklassen till lagomgången (vi var dock reserv i laget, men red lagklassen ändå), FEI Inledande. Han var fantastiskt fin på framridningen och jag fick en så bra känsla! Tyvärr hängde inte det med in på banan och vi fick en heeeeel del missar, små som stora. Alla moment var halvtaskiga fram till skritten - ojämna, trassliga inledningar och sådana småsaker. Skrittpiruetterna fick 6 och 6,5, mellan-, ökad- och mellanskritten fick 7. Galoppen var helt okej men ingen höjdare och jag gjorde en jättemiss som kostade oss minst 10 poäng. Det ska vara en kort ökning från V till R och sedan förvänd galopp till kortsidan där det är ett enkelt byte. Jag tänkte fel och kom ut långt efter R och när jag kom på det måste jag ha blivit väldigt passiv och tagit i tygeln, för då saktade Frolle av till trav och jag fick honom inte att fatta ny galopp! Jag blev så frustrerad. Vi fick en nolla (!!) på förvända galoppen och 4,5 på enkla bytet där han då naturligtvis travade in. Resultatet blev 56,13% och jag blev faktiskt riktigt ledsen och skämdes över det. En riktigt hård smäll kan man säga. 
 
Till lördagens klass var jag jättenervös. Det kändes att självförtroendet strök med dagen före. Jag brukar inte vara särskilt nervös men jag ville inte göra bort mig igen.. Jag försökte tränga bort det i alla fall och fick hjälp av en av mina tränare på framridningen som var där för att stötta laget. Han kändes jättefin på framridningen då också och även på banan innan startsignal. Vi började med en miss i halten där han helt plötsligt började backa. Sedan var det mest små missar igen. Ryggningen blev inte alls bra. Men både jag och Frolle gjorde vårt bästa och det var inte jättelätt efter gårdagen (jag kan fortfarande inte riktigt släppa det..). Den här gången fick vi 59,5% och fyra procent högre av domaren som dömde mig och Frolle dagen innan, så ritten i sig var ju mycket bättre. 
 
Det här var årets sista tävling för mig och Frolle och dessutom sista tävlingen på ponny. Nästa år ska jag och Frolle gå upp och tävla med storhästarna och då är också planen att kliva ner lite i klasserna. Det här året har gått i motvind och det har varit riktigt tufft, så på något sätt känns det bra att det är över. Nu ska vi ladda batterierna över vintern och jobba på att få tillbaka självförtroendet! 
 
 
Frolle hos Leons uppfödare Sophia. På exakt den här platsen på stallgången fick jag den första kontakten med Leon och även första känslan att "honom vill jag ha"! Vi träffade även på Leons lillasyster som var sååå fin och även hans mamma som kommer få ännu ett föl till våren. Synd att inte Lellisen också var med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|