Leon igår

Jag fann ingen tid att uppdatera ordentligt igår, jag hade fullt upp med att klippa Frolle, putsa läder och packa inför avresan till Segersta. Däremellan hann jag dock rida Leon en stund på ridbanan! Jag har ju inte ridit honom på ungefär 2 veckor eftersom att en annan häst huggit honom över ryggen precis där sadeln ska ligga an. Det kändes bäst att låta honom vila från sadel så att såren och eventuella ömheter på ryggen skulle läka bort, för att undvika att han skulle känna obehag vid sadling och ridning. Han har förstås tömkörts och promenerats istället! 
 
Leon var hur som helst väldigt duktig i skritten och traven. Han har hittat ett mer naturligt sug på bettet i och med att han blivit mycket tömkörd så han är väldigt behaglig att rida! Vi gjorde några övergångar och volter. Mest fokus låg på att följa staketet. Det är han lite mindre bra på i höger varv. I galoppen var han väldigt tveksam - som han var i våras när jag red in honom. Jag tror han bara tycker det är jobbigt och att han tappar balansen lite och att det blir bättre när vi kan galoppera ut. Då får han mer naturlig bjudning! Vi gjorde i alla fall några galoppfattningar för att sedan sakta av igen men med mycket beröm. Han gjorde ju ändå det jag bad om och det är det viktigaste. Sen hur bra han gör det är mindre viktigt nu när han är så ung. 
 
I morgon ska jag rida honom igen men då ska vi flytta ridpasset till en åker! Det ska bli roligt! :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|