Underbara hästar

Åå vad Frolle och Leon var duktiga idag, båda två! Jag gick upp vid fem i morse, gick ut och gav alla hästarna frukost och gick sen in och åt min frukost. Sedan var det det dags att gå ut igen, i flera minusgrader, och rida Frolle och Leon. 
 
Jag red först Frolle. Vi jobbade ute på vägarna idag. Jag tog med mig övningarna som vi jobbade med för Lena igår och jobbade med dom även idag. Dock går det inte att rida dom fullt ut när man håller till på en väg som inte är riktigt lika bred som en ridbana, men man får göra det bästa utav saken och leka lite! I början blev han lite spänd - vilket han måste få bli, det är ganska krävande utav honom att göra det jag ber om i dessa övningar då han hela tiden måste vara eftergiven och med mig. Det är svårt om han svävar bland molnen. Men han kände igen jobbet ganska snabbt och efter mycket lugnande prat, beröm och sockerbitar gick det riktigt bra. Sista galoppslutorna/skänkelvikningarna var han så mjuk. Duktig Frollebolle! Nu väntar två dagars tömkörning för honom. 
 
Leon var nästa ut och han red jag först en stund på åkern, på en stor fyrkant. Det är viktigt att han hela tiden är rak och det gör man bäst om man rider raka vägar. I början var Leon väldigt pigg och lite borta, om man säger så. Han gick ostadigt i formen och pinnade på i skritten, blev rädd för lite olika saker (bland annat sin egen skugga..) och ville gärna sticka iväg på busigheter. Han är nästan alltid så i början på ridpassen och jag tror (och hoppas) att det beror på att han tycker det är roligt! Efter några trav- och skrittövergångar landade han lite och mjuknade till, välvde ryggen och kom ner i en stadig form. Jäklans vad fin han var då! Jag fick hejda mig från att rida för länge, haha. Sedan tog vi galopp och han såg inte alls surig ut. Han ville snarare framåt och galoppera på lite, och det stoppade jag honom inte ifrån. När vi galopperat i båda varven travade jag av och sedan skrittade vi ut på vägen - första gången ensamma. Det gick hur bra som helst och jag tror han förstod att han varit duktig sen när vi stod i stallet, för han såg vääääldigt nöjd och mallig ut! Haha, gullisen. :) 
 
En väldigt bra hästbit idag med andra ord! Och dagens highlight var definitivt min och Leons skrittrunda genom byn. Så härligt! 
 
 Bildbevis.. :)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Åh vad härligt!

Svar: Ja, superhärligt!!
Pernilla Hägglund

2014-09-24 @ 14:42:27
URL: http://skogsrusset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|