Krafftsamling

Krafftsamling på Strömsholm igår var sååå bra och verkligen inspirerande! Det mesta var som en påminnelse om det vi gått igenom i skolan med aveln, men jag lärde mig även mycket nytt och fick se på saker från olika vinklar i och med diskussioner i programmet. Det var superintressant och tiden flög verkligen iväg, även om vi satt stilla i sisådär 8 timmar och bara lyssnade och studerade. Här nedan kommer lite bilder från dagen! 
 
 
Alla fick dessa "armband" för att komma in på allt. 
 
 
Dagen började med seminarium med Frenk Jespers om avel och unghästar. Han pratade mycket om hur viktigt han tycker det är med kvalitativa domare - lika viktigt som det är med kvalitativa uppfödare, hästar och ryttare. Han berättade om ett roligt "försök" de gjort i Holland i bedömningen. Tre ekipage fick komma in på banan samtidigt och tillsammans satt tre professionella domare och bedömde dessa ekipage under 15 minuter (eller 50, det var lite svårt att höra vad han sa då han pratade på engelska) när de fick rida precis som de ville för att visa upp hästen och sig själva på bästa sätt. På det sättet kunde domarna tillsammans diskutera om ekipagen och komma fram till en gemensam poäng som alla var överens om. När tiden var slut diskuterade domarna med ryttarna om poängen och motiverade även varför i mikrofoner så publiken fick även höra resonemanget. Det formade kvalitativa domare, men tyvärr gick det inte ihop ekonomiskt om jag fattade rätt att fortsätta med detta. Jag tyckte det var väldigt intressant och även otroligt smart! I Sverige kan man verkligen bli tveksam på domarna ibland - har de ens gått samma utbildning?
 
Frenk gick också igenom årets godkända hingstar vid bruskprovet och visade hur han bedömer hästen - dock endast utifrån bilder. Det var jätteintressant och man fick verkligen se hur en domare tänker!
 
 
 
En kort föreläsning med en foderrådgivare från Krafft sedan där det handlade om konkreta tips vid utfodring av dräktigt/digivande sto samt föl. 
 
 
Lunch sponsrad av Leksands Knäckebröd. Knäckepizzor! Det var supergott. 
 
 
Vi fick kataloger inför hingstvisningen.
 
 
 
Tinne och Frenk håller clinic. Frenk pratade mycket om hur han bedömer unghästens kvalité och förutsättningar från marken. Tinne pratade om vad hon tycker är viktigt att se hos en unghäst.
 
 
Tinne visar Divertimento (Tim, som jag fick rida ganska mycket under min praktik på Lövsta!) och Ilona Eismann (min handledare under praktiken) visar Finley (Fille) under clinicen. Fokus låg på att få så avspända hästar som möjligt - båda två var nämligen ganska heta och spända. Men oj så fina!
 
 
Avslutningsvis hingstvisning! Översta bilden är på Linnea Dahlberg och Flambeau och understa är på Caroline Darcourt och den nyinköpta Van Vivaldi. Sååååå vackra hästar! Flam stod på Lövsta under min praktik. 
 
Efteråt gick jag och mamma till stallarna och tittade på hingstarna och då träffade jag även på Lövstatjejerna! Jätteroligt att träffa dom igen, dom är så himla snälla och trevliga. Dom fick en verkligen att känna sig som en i gänget! 
 
 


Kommentarer
Postat av: Matilda - tonårsliv i rullstol

Men vad kul :D

Svar: Ja det är var otroligt kul!
Pernilla Hägglund

2015-04-27 @ 17:51:19
URL: http://skogsrusset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|