En riktigt bra känsla

Igår på lektionen bjöd Frolle mig på en fantastiskt bra känsla! Vi travade fram runt på fyrkanten innanför spåret och växlade mellan volter i olika storlekar. Redan då kändes han väldigt fräsch. Han skålade ur innersidan och hade lika mycket stöd på båda sidor.
 
Sedan fortsatte vi med öppnor. I början lät jag Frolle gå i en lägre form medan jag red lätt, för att han skulle bli ordentligt uppvärmd innan jag krävde mer tryck och högre form. Han kändes fin men jag kommer inte åt honom på riktigt samma sätt som när jag sitter ned, men det var bara att bita ihop och försöka. När jag sedan satte mig ned och plockade upp honom lite i formen så blev öppnorna så otroligt bra. Vi red öppnorna på kvartslinjen och då kan jag tycka att det är svårt att få till en snygg inridning. Frolle brukar kunna bli lite ostabil och vinglig, men jag var snabbt där med min ytterskänkel och då kände jag inte av det. Vi växlade med små volter i öppnorna och på den andra långsidan jobbade jag med tempoväxlingar. I höger varv går han in i volten med samma trav, samma tryck och samma form direkt när jag ber honom om det men i vänster varv är lite krångligare. Högerbogen sticker ut lite och jag får inte riktigt med den in i volten, så det måste vi kämpa vidare med. En detalj som kan ge många poäng extra på en tävling! I själva öppnorna kände jag verkligen att jag hade kontroll, att Frolle var perfekt mellan mina hjälper och verkligen travade. Han kan ju bli ganska platt och lite rak i skolorna men nu får jag verkligen till det. Han är kort i kroppen, ihop i formen men ändå avslappnad. 
 
I galoppen fick vi först själva känna lite var vi hade hästarna. Jag började i höger varv och sedan vänster. Redan de första sprången var superfina och härliga! Runda och luftiga. Sedan fortsatte vi med en övning där vi kort och gott bara red på fyrkantsspåret intill väggen i förvänd galopp. Här skulle vi leka lite med ställningen och försöka hitta ett härligt läge där det kändes bra. I höger varv (vänster galopp) var Frolle superfin. På långsidorna jobbade jag med tempoväxlingar och i och med att han var så rund men samtidigt kort kunde jag pressa lite till när jag red framåt. I vänster varv (höger galopp) ville Frolle gärna gå med vänsterbogen lite innanför så jag fick jobba med lite förvänd sluta (bogen ut mot väggen och baken in mot ridbanan). Här snackar vi millimeters flyttning men oj så rak och mellan hjälperna han blev. Eftersom han inte var lika rak här som i andra galoppen kunde jag inte rida lika mycket framåt även om jag jobbade med tempoväxlingarna här också. Först måste han vara stark nog att galoppera rakt! 
 
Innan jag avslutade galoppera jag "rättvänt" på en volt och försökte nå ännu lite mer samling. Jag hittade ett så bra läge där han var hur fin som helst. Jag behövde bara ha skänkeln tätt intill och följa med med resten av kroppen. Han hade ett så fint stöd i handen och galoppen var fantastiskt härlig! Lena hade bara bra kritik under hela lektionen och hon tyckte att Frolle var jättefin. Så himla kul! :)
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|