Passet i ridhuset igår

Frolle var sååå spänd i början av passet i ridhuset igår. Han är ju väldigt olik sig den här vintern vilket jag tror beror mycket på att han är mycket smalare och i bättre form än vad han varit tidigare år. Han är liksom känsligare, starkare, mer energisk och (hör och häpna) tittig! Jag är väldigt ovan med att Frolle beter sig på det sättet så jag blir ofta väldigt överraskad om han slänger sig eller något. Har ju ramlat av en hel del den här hösten för det, haha!
 
Hur som helst så var han jätterädd vid kortsidan där man kommer in i ridhuset. Det är liksom ett mellanrum mellan porten och banan där man kan göra i ordning hästarna, med läktare och en liten "stuga" och när vi gick emellan där hade han väldigt bråttom att komma därifrån. Det var några blöta fläckar där så jag vet inte om det var därför. Sedan kom även en av ridhusägarna in i ridhuset och hade sin hund där i mellanrummet. Jag tror inte Frolle såg hunden utan bara hörde att det var något där så det kan också vara därför. Jag försökte rida där ändå men han var så spänd så det kändes inte lönt. Vi fick helt enkelt nöja oss med att rida på halva banan, så att träna programdelar fick jag direkt glömma. Så kan det bli! 
 
Resten av passet kändes han ändå väldigt fin. Jag fick honom att slappna av och fokusera på mig. Han var fortfarande lite spänd på den delen som var närmast den farliga kortsidan, men betydligt mindre än vad han var i början i alla fall. Det blev en lång stund i lång och låg form i lättridning med massor av övergångar för att försöka få honom avspänd och mjuk. När jag fick honom det växlade jag med att rida öppnor och slutor i traven, försökte hitta det där dragläget och en bra form. I galoppen jobbade jag lite med förvänd där jag försökte hitta ett fint läge för att sedan behålla det in i det "rätta" varvet. Fick en jättehärlig känsla där och kunde utveckla det lite i små volter med piruettänk! Han kändes fantastiskt fin i det. Efter det avslutade vi och då kändes han mycket mer avspänd och med mig. Skönt att vi kunde vända spändheten till det! 
 
Här kommer bilderna från passet. Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad! ♥
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Han är så otroligt fin!

2015-02-07 @ 18:10:14
URL: http://tildaomalin.blogg.se
Postat av: Malin

Han är så otroligt fin!

Svar: Åå, tack så mycket!!
Pernilla Hägglund

2015-02-07 @ 18:10:15
URL: http://tildaomalin.blogg.se
Postat av: Julia Forsbacka

Vad härligt det ser ut! Ni är så hiiimla fina tillsammans och duktiga :)

Svar: Åå, tack! Gud så glad jag blir :D
Pernilla Hägglund

2015-02-07 @ 18:15:24
URL: http://forcebacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|