Söndag

Den här söndagen har bara sprungit iväg! Jag har hunnit med riktigt mycket känns det som. I morse åkte jag och mamma med Frolle till ridskolan för att träna program (LA:P1) för Calla Curman. Hon brukar tycka om mig och Frolle på tävlingsbanan så jag hade en bra känsla inför träningen! 
 
Jag skrittade fram några varv runt ridhuset innan jag gick in i collectingring. Egentligen hade jag tänkt jogga fram honom utomhus också men det var så isigt så jag flyttade in det. Jag tycker in om att rida fram enbart i en collectingring eftersom det blir som att man rider varv på varv på en volt = inte optimal framridning. Men men, ibland får man ta det och göra det bästa utav det i alla fall. 
 
Största delen av framridningen låg fokuset på lösgörande och aktiverande övningar. Han kändes kanonfin och jag fick en jättebra känsla! MEN så fort jag la ifrån mig spöet (som man inte får tävla med) typ dog han. Ingen bjudning över huvud taget kändes det som! Åå, så frustrerande.. Som tur var kunde jag dölja det under programmet för Calla lät lite förvånad när jag berättade det, haha. Men missarna som vi fick berodde utan tvekan på att han inte var framme för mina hjälper så det kunde hon koppla ihop. Jag var knallröd i ansiktet och blöt av svett när vi red in på medellinjen för sista hälsningen, jag fick verkligen kämpa haha! 
 
Inridningen var bra, likaså halten förutom det att han drog ut sig lite. När vi skulle fram igen trasslade jag ihop en tygel så det blev en del skrittsteg innan vi kom upp i trav.. Första öppnan var bra i början men sedan började det vingla. Slutan var helt okej, men han hade kunnat leda mer med framdelen och skåla ur mer i innersidan. Volterna var också helt okej men här tappade han bjudningen helt vilket gjorde att jag blev okoncentrerad och volterna blev lite stora och ojämna. Andra öppnan var bra! Den var stadig och flöt på, men jag fick inte samma känsla som vi fått på träningarna eller framridningen. Slutan efter den var också ganska bra. Skritten bra och Frolle visade sin fina mellanskritt där vi plockade en åtta. Åttor fick vi även på galoppfattningen och båda serpentinerna! Enkla bytena var väll okej men jag hade önskat att han slappnade av mer i skritten och behöll formen. I övrigt ett bra program men några totalt onödiga missar som vi lätt kunde ha fixat. 
 
Nu slopar vi spöet. Det ska gå att rida utan den där pinnen också! Frolle har väll antagligen lärt sig nu att den inte följer med in på tävlingsbanan och utnyttjar det såklart. Det skulle jag också gjort om jag var han så jag kan inte klandra honom! ;) Nästa programträning är nu på lördag så det är bara att göra om och göra rätt. Låter kanske enklare än vad det är dock... 
 
När vi kom hem åt jag och mamma lunch och sedan gick jag ut till stallet igen. Leon fick komma in och bli ompysslad. Igenomborstad två gånger, pälsglans i man och svans, oljade hovar och smorda mungipor - vardagslyx! Sedan gick vi ut på en promenad i ungefär en halvtimme. Han var väldigt lugn idag men skulle stanna och nosa på varje gul fläck han såg.. Nästan så jag funderade om det var en hund jag var ute och gick med, haha! När vi kom hem igen hjälpte jag Nicole och Deira en stund som red på banan innan jag snabbade mig att fixa stallsysslorna. Sedan snabbade jag mig in, åt en frukt och sedan åkte jag iväg till Friskis för ett jympapass! Nu har jag precis ätit en sen middag med mamma och pappa och har hela kvällen kvar känns det som. Puh, vilken dag! Jag känner mig fylld med energi i alla fall och peppad på en skolvecka. :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|