2015's mål & planering - Leon

Jag tänkte att det kunde vara roligt för er att ta del av min detaljerade planering för Leon det här året. Jag satt ju och klurade någon timme igår och jag tror den här planeringen passar Leon perfekt, likaså målen. Som alltid är allting bara preliminärt och helt tillåtet att flytta samt ändra. Det beror helt på hur Leon känns i ridning och hantering, hur han själv mår och tar in intrycken!
 
♥ Drömmål ~ Det här året är Leon fyra och jag ska som sagt introducera honon på tävlingsbanan, och med det följer såklart även en hel del drömmar. Så drömmålet för oss är att kvala till 4-årschampionatet med finaler i Breeders Trophy (det brukar gå på Flyinge under hösten). Det kräver 8,0 gångartspoäng och inget delbetyg under 7. OM han skulle kvala skulle jag dock inte utsätta honom för den långa resan ner till Skåne och den publiken som är där. Jag tycker personligen att det blir lite väl mycket för en 4-åring. 
 
♥ Mål ~ Delta i kvalitetsbedömning. 
 
♥ Mål ~ Vi ska komma ut och tävla LC och/eller LB. Detta i utbildningssyfte och alltså inte för stå högst upp på prispallen eller för att få fina procent. Leon ska bara få se världen och förhoppningsvis få ett gott intryck av tävlandet! 
 
♥ Mål ~ Göra skänkelvikningar på ridbanans korrekta linjer. Vi har redan börjat nosa lite på förberedande sidvärtsövningar inför skänkelvikningar och det bådar gott! Lellisen är en talang. :) 
 
♥ Mål ~ Kunna rida direkt från stallet utan krångel på en uteritt. Som det är nu är han ganska vrång - sparkar mot skänkeln, ryggar, sparkar med frambenen och ställer sig på bakbenen. Vi är redan på god väg så det här ska nog inte bli så svårt att bli av med. 
 
 
♥ 1 januari - 1 februari: Vi fortsätter på samma arbete som under hösten och vintern. Jag ska försöka komma ut på någon/några löshoppningar och rida mer samtidigt som andra ekipage. Om det är möjligt ska vi kanske åka på någon pay and rida också! 
 
♥ 1 februari - 1 mars: Vila. Dock ska han promeneras ute i skogen och få "social" träning. 
 
♥ 1 mars - 31 maj: Igångsättning, repition av tidigare arbete och eventuellt börja träna på program inför kommande tävlingar. Här ska vi också försöka åka till Tunalids Ridklubb och rida inför kommande start. Någon löshoppning ska vi också försöka få in här. 
 
♥ 19 april: Här ska vi eventuellt göra vår första start! Jag tänker mig att han ska starta en LC eller en LB på Tunalids Ridklubb. Det är en liten ridklubb som jag tror passar Leon bra att komma ut på för första gången. Dessutom är den bara en halvtimme från gården! 
 
9 eller 17 maj: Någon av dessa datum tänker jag mig att vi kan göra vår andra start. Då har han fått smälta första tävlingen, vilat lite och hunnit blivit förberedd på nästa. Den nionde är det en LB i Edsbyn och den sjuttonde är det LC eller LB i Gnarp. Även det är små anläggningar! 
 
♥ 31 maj - 31 juli: Vila och sommarbete. Han kommer promeneras och få social träning samt vänja sig vid att duschas. 
 
♥ 31 juli - 31 augusti: Igångsättning och repetition av det arbete vi jobbat med under våren. Här ska vi även förebereda oss för kommande kvalitetsbedömning. 
 
Ca 31 augusti: Kvalitetsbedömning som innefattar ridprov, exteriörbedömning och löshoppning/hoppning uppsuttet. Vi kommer åka antingen till Högbo eller Sundsvall för detta och det är även på denna bedömning man kan kvala till championatet! 
 
Denna planering känns riktigt bra! Jag har bara gjort till kvalitetsbedömningen eftersom det är årets mål. Efter att vi gjort det tänker jag mig att vi kan göra vad vi känner för, kanske tävla någon gång till eller vad vet jag. Det återstår att se! :) 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Låter som bra och roliga mål. Lycka till! :)

Svar: Tack så mycket!
Pernilla Hägglund

2015-01-02 @ 17:53:28
URL: http://www.jenniferdressage.se
Postat av: Sophia

Låter som poesi i mina öron det där :-) Kan berätta att skolorna var mamma Antres paradgrenar - många fina åttor att inhämta där :-) Lycka till!

Svar: Haha, åå! Det låter ju kanonbra, längtar tills vi kommer upp på den nivån :D Kram!!
Pernilla Hägglund

2015-01-03 @ 16:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|