Dagens ridpass

Godmorgon! Leon är redan aktiverad för idag. Jag och mamma åkte till ridhuset tidigt i morse för att hinna rida där innan lektionerna började. 

Leon var jätteduktig! Efter två dagar i endast skritt kan ni nog förstå att han var väldigt pigg. Men han höll sig på mattan och gick såå fint i slutet. Vi började med att bara försöka få en lugn takt och jämnt tempo i traven. Han blir lätt snabb i sina framben och då måste han komma mer på rumpan och vila på steget. När han dämpat sig så tog vi galopp i höger varv. På långsidorna red jag honom mer framåt och på kortsidorna tog jag tillbaka honom lite. Jag bröt av och fattade en ny galopp någon gång också bara för att han ska fatta rätt. 

Därefter fick han en liten skrittpaus innan vi jobbade en liten stund på en liten fyrkant med övningen jag fick från Cissan! Dom sista vändningarna gjorde han jättebra. Sedan gick vi tillbaka till galoppen fast i vänster varv en stund. Lika jobb där. Efter det fick han ett till break, lite jobb på fyrkanten och sedan travade jag det sista jag gjorde. Då var han så fin! Jag red lite mer framåt en bit och sedan jobbade jag med halvhalter och få honom att vinkla in bakbenen. I slutet sökte han sig även mer nedåt/framåt i formen. Han kändes riktigt bra! 

Sen skrittade jag av honom och promenerade med honom tills svetten torkade. Duktig kille idag! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|